باطل است و اگر از دست كافر در بازار اسلام گرفته شود بنا بر احتياط لازم معامله آن باطل است. .
(4) اراكى : يا از بلاد اسلام يا بازار مسلمانان تهيّه شده. .
زنجانى : يا از بازار مسلمانان يا سرزمين اسلامى به ممالك غير اسلامى منتقل شده. .
(5) زنجانى : چنانچه در مسأله [95 و مسأله اختصاصى 96، جلد اوّل]گذشت.
خوئى : مسأله چرمى كه از ممالك غير اسلامى مىآورند، يا از دست كافر گرفته مىشود [1]در صورتى كه احتمال برود از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده خريد و فروش آن جايز است ولى نماز در آن جايز نيست. [2]
مكارم : مسأله خريد و فروش گوشت و پيه كه از ممالك غير اسلامى مىآورند يا از دست كافر گرفته مىشود باطل است، همچنين چرم بنا بر احتياط، ولى اگر بداند كه آنها از حيوانى است كه مطابق دستور شرع يا با نظارت مسلمان ذبح شده، اشكال ندارد.
[مسأله]
مسأله 2062 خريد و فروش گوشت و پيه و چرمى كه از دست مسلمان (1) گرفته شود اشكال ندارد (2) ولى اگر انسان بداند كه آن مسلمان آن را از دست كافر گرفته و تحقيق نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه (3) خريدن آن حرام و معاملۀ آن باطل است (4) .
(1) گلپايگانى ، صافى ، نورى : از دست مسلمان، در بازار اسلام. .
(2) اراكى : بقيّه مسأله ذكر نشده.
(3) گلپايگانى ، صافى ، نورى : معاملۀ آن باطل ( نورى : و حرام و محكوم به نجاست) است و اگر از دست مسلمان در بازار كفّار گرفته شود بنا بر احتياط لازم معاملۀ آن باطل است مگر آن كه مسلمان با آن معاملۀ پاك بودن كند و احتمال داده شود كه پاك بودن آن را به دست آورده.
(4) فاضل : خريد و فروش آن جايز است ولى نماز در آن چرم و خوردن آن گوشت جايز نيست.
خوئى ، سيستانى : مسأله روغنى ( سيستانى : روغن و ساير موادّى) كه از حيوان، بعد از جان دادنش گرفته شده يا چرمى كه از دست مسلمان گرفته شود و انسان بداند كه آن مسلمان آن را از دست كافر گرفته و تحقيق نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، خريد و فروشش جايز است ولى نماز در آن چرم و خوردن آن روغن جايز نيست. [3]