responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 204

اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشكال ندارد و روغنى را كه از حيوان بعد از جان دادن آن مى‌گيرند، [1]در صورتى كه احتمال آن برود كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده چنانچه از دست كافر بگيرند يا از ممالك غير اسلامى بياورند، اگر چه پاك و خريد و فروش آن جايز است ولى خوردنش حرام و بر فروشنده لازم است كيفيت را به مشترى بفهماند ( سيستانى : در صورتى كه اگر نگويد، خريدار در معرض ارتكاب حرام يا ترك واجبى قرار داشته باشد، نظير آنچه در مسألۀ[2057]گذشت) .

زنجانى : مسأله خريد و فروش چيزى كه معلوم نيست نجس است اشكال ندارد هر چند از كشورهاى غير اسلامى آورده شود، ولى اگر از حيوانى باشد كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‌كند نجس است و معامله آن باطل مى‌باشد مگر نشانه‌اى در كار باشد كه آن حيوان به دستور شرع كشته شده است، چنانچه در مسأله [95 و مسأله اختصاصى 96، جلد اوّل]گفته شد.

مكارم : مسأله مواد غذايى و دارويى و امثال آن، كه از كشورهاى غير اسلامى مى‌آورند اگر نجس بودن آنها قطعى نباشد معاملۀ آنها اشكالى ندارد، مثل اين كه احتمال دهيم شير و پنير و روغن را به وسيلۀ دستگاه مى‌گيرند.

[مسأله 2060]

مسأله 2060 اگر روباه (1) را به غير دستورى كه در شرع معين شده كشته باشند، يا خودش مرده باشد (2) خريد و فروش پوست آن (3) حرام و معاملۀ آن باطل است.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : و مانند آن. .

(2) اراكى : خريد و فروش آن باطل است.

تبريزى : نجس است و خريد و فروش آن باطل است.

بهجت : پوست آن نجس است، بنا بر اين خريد و فروش پوست آن، در صورتى كه هيچ استفادۀ مشروع و حلالى از آن برده نشود، حرام و معاملۀ آن باطل است.

سيستانى : خريد و فروش پوست آن بنا بر احتياط جايز نيست. ولى اگر مشكوك باشد، اشكال ندارد.

(3) فاضل : در صورتى كه هيچ استفاده مشروع و حلالى از آن برده نشود. .

[مسأله 2061]

مسأله 2061 خريد و فروش گوشت و پيه و چرمى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند ( يا از دست كافر (1) گرفته مى‌شود (2)) باطل است (3) ولى اگر انسان بداند كه آنها از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده (4) خريد و فروش آنها اشكال ندارد (5)

(1) اراكى : و يا از بازار كفار. .

(2) فاضل : در صورتى كه احتمال برود از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده خريد و فروش آن جايز است ولى نماز در آن جايز نيست.

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه زنجانى نيست]

(3) گلپايگانى ، صافى : خريد و فروش گوشت و پيه و چرمى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست