responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 203

گلپايگانى ، صافى : مسأله خريد و فروش دواهايى كه متنجّس است و از اَعيان نجسه مثل شراب و مردار نيست براى فايده‌اى كه حرام نباشد جايز است و اگر از عين نجس مثل مردار باشد ( صافى : اگر از مثل مردار و شراب باشد، در صورتى كه در دوا مستهلك نباشد) خريد و فروش آن حرام است، ولى اگر پول را در مقابل ظرف آن يا در مقابل زحمت دوا فروش بدهند اشكال ندارد.

خوئى ، تبريزى ، فاضل : مسأله خريد و فروش دواهاى نجس خوردنى اگر چه جايز است، ولى بايد نجاستش را به مشترى بگويند ( خوئى ، تبريزى : و همچنين است اگر خوردنى نباشد ولى در معرض اين باشد كه خوراك يا بدن مشترى آلوده به نجاست شود) .

سيستانى : مسأله خريد و فروش داروهاى نجس خوردنى و غير خوردنى اگر چه جايز است ولى بايد نجاستش را در صورتى كه در مسألۀ پيش گفته شد به مشترى بگويند.

بهجت : مسأله خريد و فروش دارويى كه موقع درست كردن با شراب مخلوط كرده باشند، در صورتى كه شخص مريض چاره‌اى بجز استفاده از آن دارو را ندارد، بنا بر جواز استشفا به حرام، بعيد نيست جايز باشد.

نورى : مسأله بايد دوائى را كه مثل شراب، عين آن نجس است معامله نكنند ولى معامله دوائى كه عينش نجس نيست اگر به آن احتياج داشته باشند اشكال ندارد و در دارويى كه از عين نجس ساخته شده است اگر پول را در مقابل ظرف آن يا در مقابل زحمتى كه دوا فروش متحمل آن شده است بدهند، اشكال ندارد.

زنجانى : مسأله معامله دواهايى كه در آن عين نجس بكار رفته، بنا بر مشهور باطل است، ولى اگر متنجّس باشد، چنانچه منافع غالبى آن حرام نباشد و آن را به شرط مصرف كردن در كار حرام معامله نكنند، معامله صحيح و جايز است مگر اين كه معامله سبب گردد كه مشترى آن را در كار حرام صرف كند كه معامله حرام ولى صحيح است.

[مسأله 2059]

مسأله 2059 خريد و فروش روغن و دواهاى روان و عطرهايى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند (1) اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشكال ندارد، ولى روغنى (2) را كه از حيوان بعد از جان دادن آن مى‌گيرند، چنانچه در شهر كفار از دست كافر بگيرند و از حيوانى باشد كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‌كند (3) نجس است و معاملۀ آن باطل مى‌باشد (4) بلكه اگر در شهر مسلمانان هم از دست كافر بگيرند (5) معاملۀ آن باطل است مگر آن كه بدانند كه آن كافر از مسلمان خريده است.

(1) بهجت : خريد و فروش روغن، دارو و عطرهايى كه از كشورهاى غير اسلامى مى‌آورند. .

(2) بهجت : دارو يا روغنى. .

(3) فاضل : در صورتى كه احتمال آن برود كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده اگر چه پاك، و خريد و فروش آن جايز است ولى خوردنش حرام است.

(4) گلپايگانى ، صافى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

(5) نورى : اگر در شهر مسلمانان هم معلوم باشد كه از بلاد كفر آورده شده است بگيرند. .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله خريد و فروش روغنهايى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 203
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست