responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 201

بگويد، ولى در لباس لازم نيست نجس بودنش را بگويد، اگر چه مشترى با آن نماز بخواند، مگر خريدار نجس بودنش را مى‌دانسته و الان فراموش كرده است و مى‌خواهد با آن نماز بخواند كه در اين صورت فروشنده بايد نجس بودن آن را به مشترى بگويد، زيرا نماز در لباس نجس يا بدن نجس در صورت فراموشى باطل است، ولى در صورت ندانستن نجاست لباس يا بدن صحيح مى‌باشد.

(2) اراكى ، گلپايگانى : بنا بر احتياط واجب بايد. .

(3) خوئى ، تبريزى ، فاضل : ولى اگر لباس است، گفتن لازم نيست اگر چه مشترى با آن نماز بخواند؛ زيرا كه در نماز، طهارت ظاهرى بدن و لباس كافى است.

صافى : و اگر قابل تطهير نيست مثل سكنجبينِ نجس كه مورد استفاده ديگر نيست، خريد و فروش آن جايز نيست، ولى اگر از قِسم خوراكى نباشد و مثل لباس باشد، اگر چه مشترى در آن نماز بخواند؛ چون در نماز، طهارت ظاهرى بدن و لباس كافى است، لازم نيست نجس بودن آن را بگويد.

سيستانى : مسأله فروختن چيز پاكى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است مانند فرش و ظرف اشكال ندارد و همچنين است اگر آب كشيدن آن ممكن نباشد ولى منافع حلال و معمولى آن متوقّف بر طهارت نباشد مانند نفت، بلكه اگر توقف هم داشته باشد چنانچه منفعت حلال و قابل توجهى داشته باشد، باز هم فروختنش جايز است.

مكارم : مسأله فروختن متنجّس، يعنى چيز پاكى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است، مانند ميوه و پارچه و فرش اشكال ندارد، ولى اگر مشترى بخواهد آن را براى خوردن يا كارهاى ديگرى كه پاك بودن در آن شرط است مصرف كند بايد به او بگويد.

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 1613 چيزهاى روان مضاف كه گاهى به اتّصال و استهلاك در آب زيادِ مطلق، قابل تطهير است اگر ممكن باشد به طريقى به حالت اوّل خود برگردد و از آن استفاده شود، خريد و فروش آن در حال نجاست جايز است. و اين در صورتى است كه مقصود از معامله منافع بعد از پاك شدن باشد و اگر مقصود منافعى است كه مشروط به پاك بودن آن نيست، در صورتى كه ماليّت داشته باشد بدون قابليّت تطهير هم خريد و فروش آن بنا بر أظهر جايز است.

[مسأله 2057]

مسأله 2057 اگر چيز پاكى مانند روغن و نفت كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود، چنانچه مثلاً روغن نجس را براى خوردن به خريدار بدهند معامله باطل و عمل حرام است (1) و اگر براى كارى بخواهند كه شرط آن پاك بودن نيست مثلاً بخواهند نفت نجس را بسوزانند (2) ، فروش آن اشكال ندارد.

(1) اراكى : اين عمل حرام است و چنانچه منفعت حلال ديگرى نداشته باشد معامله نيز باطل است. .

گلپايگانى ، صافى : چنانچه آن را براى كارى بخواهند كه شرطش پاك بودن است مثلاً روغن نجس را براى خوردن بخواهند، ( صافى : بايد به خريدار بگويد و اگر غير از خوردن، مورد استفادۀ ديگر نيست) ، فروش آن حرام است. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست