responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 188

[مسأله 2039]

مسأله 2039 اگر كسى توشۀ راه و مركب سوارى (1) نداشته باشد و ديگرى به او بگويد حجّ برو، من خرج تو و عيالات تو را در موقعى كه در سفر حجّ هستى مى‌دهم (2) در صورتى كه اطمينان داشته باشد كه خرج او را (3) مى‌دهد (4) حجّ بر او واجب مى‌شود (5)

(1) فاضل : توشۀ راه و وسيلۀ سفر. .

(2) فاضل ، بهجت : ( بهجت : در صورتى كه به گفتۀ او اطمينان داشته باشد) حجّ بر او واجب مى‌شود.

(3) گلپايگانى ، صافى : خرج او و عيالاتش را. .

(4) نورى : و از طرفى تعطيل كردن شغل خود و متوقف شدن كارش در مدّت رفتن به حجّ و برگشتن موجب به زحمت افتادن و بهم خوردن وضع زندگى او نشود. .

(5) گلپايگانى ، صافى : اگر چه قرض داشته باشد و در موقع برگشتن هم مالى كه بتواند با آن زندگى كند نداشته باشد.

مكارم : مسأله هرگاه كسى مخارج رفتن به مكّه را ندارد، ولى ديگرى مالى به او مى‌بخشد يا در اختيار او مى‌گذارد كه با آن حجّ برود و مخارج زن و فرزند او را در اين مدّت نيز مى‌پردازد بر چنين كسى حجّ واجب است، هر چند بدهكار باشد و در موقع بازگشت نيز وسيله كافى براى اِمرار معاش نداشته باشد و قبول كردن چنين هديه‌اى واجب است، مگر اين كه در آن منت يا ضرر يا مشقّت غير قابل تحملى باشد و اين حجّ كفايت از حجّ واجب او مى‌كند.

زنجانى : مسأله اگر كسى توشۀ راه و مركب سوارى و پول تهيۀ آنها را نداشته باشد و ديگرى به او بگويد: اگر حجّ بروى من خرج حجّ تو را مى‌دهم، استطاعت مالى پيدا كرده با داشتن ساير شرايط، حجّ بر او واجب مى‌شود.

[مسأله 2040]

مسأله 2040 اگر خرجى رفتن و برگشتن و خرجى عيالات كسى را در مدّتى كه مكه مى‌رود و برمى‌گردد به او ببخشند و با او شرط كنند كه حجّ كند (1) اگر چه قرض داشته باشد و در موقع برگشتن هم مالى كه بتواند با آن زندگى كند نداشته باشد (2) بايد قبول نمايد و حجّ بر او واجب مى‌شود (3)

(1) خوئى ، تبريزى : و او قبول نمايد حجّ بر او واجب مى‌شود. .

(2) خوئى ، تبريزى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

(3) اراكى : مگر آن كه وقت پرداخت بدهى رسيده باشد و طلبكارها نيز مطالبه كنند و در صورت نرفتن به حجّ قدرت پرداختن دَين را داشته باشد در اين صورت حجّ بر او واجب نيست.

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2039

بهجت : مسأله اگر مخارج رفتن و برگشتن و مخارج افراد تحت تكفل كسى را در مدّتى كه مكه مى‌رود و برمى‌گردد به او ببخشند و با او شرط كنند كه حجّ بجا آورد، لازم نيست قبول كند، ولى اگر قبول كرد حجّ بر او واجب مى‌شود.

زنجانى : مسأله اگر به مقدار مخارج رفت و برگشت، مخارج حجّ را كسى به انسان

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 188
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست