اراكى : مسأله احتياط واجب آن است كه به يك فقير كمتر از يك صاع كه تقريباً سه كيلو است فطره ندهند، ولى بيش از آن مانع ندارد.
خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله احتياط واجب آن است كه به يك فقير كمتر از يك صاع ( زنجانى : كه مقدار آن در مسأله [1991]گفته شد) فطره ندهند، ولى اگر بيشتر بدهند اشكال ندارد.
بهجت : مسأله به يك فقير نبايد بيشتر از مخارج سالش فطره بدهند و بنا بر احتياط واجب كمتر از يك صاع (تقريباً سه كيلو) نيز فطره ندهند.
سيستانى : مسأله احتياط مستحبّ آن است كه به يك فقير كمتر از يك صاع فطره ندهند، مگر اينكه به فقرايى كه جمع شدهاند، نرسد، ولى اگر بيشتر بدهند هيچ اشكال نداد.
[مسأله 2019]
مسأله 2019 اگر از جنسى كه قيمتش دو برابر قيمت معمولى آن است مثلاً از گندمى (1) كه قيمت آن دو برابر قيمت گندم معمولى است، نصف صاع كه معناى آن در مسألۀ پيش گفته شد بدهد (2) ، كافى نيست (3) . و اگر (4) آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد كفايت نمىكند (5)
مكارم : مسأله هر گاه بجاى يك صاع، نصف صاع از جنس خوب بدهد به طورى كه قيمتش به اندازۀ يك صاع جنس معمولى باشد، كافى نيست و اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.
[مسأله 2020]
مسأله 2020 انسان نمىتواند نصف صاع را از يك جنس مثلاً گندم و نصف ديگر آن را از جنس ديگر مثلاً جو بدهد (1) و اگر (2) آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد (3) ، بلكه كافى نيست
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) اراكى : مگر آن را به قصد قيمت فطره بدهد.
مكارم : مگر اين كه مخلوط آن دو، غذاى معمولى آن محلّ باشد.
خوئى ، زنجانى ، سيستانى : اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد كافى نيست.
فاضل : اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد اشكال دارد.
[مسأله 2021]
مسأله 2021 مستحبّ است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود را بر ديگران مقدم دارد و بعد همسايگان فقير را (1) بعد اهل علم فقير را، ولى اگر ديگران از جهتى برترى داشته باشند، مستحبّ است آنها را مقدم بدارد.