(4) زنجانى : احتياط مستحبّ آن است كه فقط به فقراى شيعه بلكه فقط به مساكين (يعنى فقراى بسيار نيازمند) بدهند.
گلپايگانى ، صافى : مسأله احتياط واجب آن است كه زكات فطره را به فقراء شيعۀ اثنى عشرى بدهد اگر چه در شهر ديگر باشند و چون نقل اين زكات به شهر ديگر خلاف احتياط است اگر در شهر خودش فقير شيعه نباشد مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زكات به شيعه بدهد.
سيستانى : مسأله زكات فطره را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقرا داد و منظور، فقراى شيعه است كه داراى شرايط گذشته در مستحقين زكات مال هستند و چنانچه در شهر از فقراى شيعه كسى نباشد، مىتواند آن را به فقراى ديگر مسلمانان داد، ولى در هر صورت نبايد به ناصبى داده شود.
مكارم : مسأله زكات فطره را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساكين بدهند مشروط بر اين كه مسلمان و شيعۀ دوازده امامى باشند.
مسأله اختصاصى
بهجت : مسأله 1583 بنا بر أظهر جايز است زكات فطره را به فقير مستضعف، يعنى كسى كه نه اهل ولايت است و نه دشمن شيعه، بدهند.
[مسأله 2015]
مسأله 2015 اگر طفل شيعهاى فقير باشد، انسان مىتواند فطره را (1) به مصرف او برساند، يا بواسطۀ دادن به ولىّ طفل، ملك طفل نمايد.
(1) گلپايگانى ، صافى : با اذن ولىّ شرعى او. .
زنجانى : با رضايت ولىّ طفل. .
[مسأله 2016]
مسأله 2016 فقيرى كه فطره به او مىدهند، لازم نيست عادل باشد (1) ولى احتياط واجب (2) آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مىكند (3) فطره ندهند (4)
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) خوئى : ولى دادن به شرابخوار جايز نيست و احتياط واجب آن است كه به بىنماز و كسى كه آشكارا معصيت مىكند فطره ندهند.
زنجانى : ولى بنابر احتياط به كسى كه مرتكب گناه كبيره شده، تا توبه نكرده فطره ندهند.
(4) تبريزى ، سيستانى : احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و بىنماز و كسى كه آشكارا معصيت مىكند ( تبريزى : براى امر به معروف و نهى از منكر) فطره ندهند.
[مسأله 2017]
مسأله 2017 به كسى كه فطره را در معصيت مصرف مىكند نبايد فطره بدهند.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
[مسأله 2018]
مسأله 2018 احتياط واجب آن است كه به يك فقير بيشتر از مخارج سالش و كمتر از يك صاع كه تقريباً سه كيلو است فطره ندهند.