مكارم : بهتر است بعداً آن را به كسى بدهند كه از خودشان نباشد و اگر يكى از آنها صغير است، ولىّ او به جاى او بگيرد و بعد به شخص ديگرى دهد.
(6) اراكى : و ولىّ او مىتواند از جانب صغير بگيرد و سپس از جانب او پرداخت كند و بهتر است كه ولىّ براى خودش دريافت، و از جانب صغير پرداخت كند.
گلپايگانى ، خوئى ، فاضل ، تبريزى ، صافى ، نورى : اگر يكى از آنها صغير باشد، ولىّ او بجاى او مىگيرد و احتياط ( فاضل : احتياط واجب) آن است كه چيزى را كه براى صغير گرفته به كسى ندهد.
زنجانى : اگر يكى از آنها صغير يا ديوانه باشد، ولىّ او بجاى او مىگيرد و احتياط مستحبّ آن است كه چيزى را كه براى صغير يا ديوانه گرفته، به كسى ندهد.
سيستانى : اگر يكى از آنها صغير يا ديوانه باشد، ولىّ او بجاى او مىگيرد و احتياط مستحبّ آن است كه به قصد او نگيرد، بلكه براى خودش بگيرد.
[مسأله 2003]
مسأله 2003 اگر بعد از غروب (1) شب عيد فطر بچهدار شود، (2) يا كسى نانخور او حساب شود، واجب نيست فطرۀ او را بدهد. (3) اگر چه مستحبّ (4) است فطرۀ كسانى را كه بعد از غروب (5) تا پيش از ظهر روز عيد نانخور او حساب مىشوند بدهد.
(1) گلپايگانى ، صافى : بعد از مغرب. .
(2) خوئى : واجب نيست فطرۀ او را بدهد، ولى احتياط واجب آن است كه فطرۀ كسانى را كه بعد از غروب تا پيش از ظهر عيد نانخور او حساب مىشوند بدهد.
سيستانى : واجب نيست فطرۀ او را بدهد، ولى اگر پيش از غروب بچهدار شود يا ازدواج كند، اگر نانخور او شمرده شوند، بايد فطرۀ آنها را بدهد و اگر نان خور ديگرى باشند، بر او واجب نيست و اگر نانخور كسى نباشند، فطرۀ زن بر خودش واجب است و بر بچه، چيزى نيست.
(3) مكارم : مستحبّ است فطره او را بپردازد، ولى واجب نيست. [پايان مسأله]
(4) زنجانى : بلكه مطابق احتياط استحبابى. .
(5) گلپايگانى ، صافى : بعد از مغرب. .
[مسأله 2004]
مسأله 2004 اگر انسان نانخور كسى باشد و پيش از غروب (1) نانخور كس ديگر شود، فطرۀ او بر كسى كه نانخور او شده واجب است مثلاً اگر دختر پيش از غروب (2) به خانۀ شوهر رود، شوهرش بايد فطرۀ او را بدهد.
(1) خوئى ، تبريزى : پيش از غروب يا مقارن غروب. .
گلپايگانى ، صافى : پيش از مغرب يا مقارن آن. .
(2) گلپايگانى ، صافى : پيش از مغرب. .
[مسأله 2005]
مسأله 2005 كسى كه ديگرى بايد فطرۀ او را بدهد، واجب نيست فطرۀ خود را بدهد (1)
(1) تبريزى : و فرقى هم نيست بداند كه آن ديگرى فطره او را مىدهد يا نداند.
فاضل : بلكه اگر كسى نانخور ديگرى باشد كه به جهت فقر زكات بر او واجب نمىشود، بر خود او زكات فطره واجب نيست هر چند غنى باشد.