نيست، هر چند احتياط مستحبّ آن است كه زكات فطره او را هم بدهد و اگر در طول ماه رمضان نانخور انسان باشد بنا بر احتياط واجب زكات فطره وى بر انسان واجب است. در هر صورت در جاهايى همچون اين مسأله كه به طور مسلّم نمىتوان زكات را به گردن مهمان يا صاحبخانه دانست، چنانچه يكى از آن دو با اجازه ديگرى زكات فطره را به نيّت كسى كه واقعاً زكات فطره به گردن او است بدهد كافى است و بر ديگرى پرداخت مجدّد زكات فطره لازم نيست.
[مسأله 1996]
مسأله 1996 فطرۀ مهمانى كه پيش از غروب (1) شب عيد فطر بدون رضايت صاحب خانه وارد مىشود و مدّتى نزد او مىماند (2) واجب است (3) و همچنين است فطرۀ كسى كه انسان را مجبور كردهاند كه خرجى او را بدهد
. اين مسأله، در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) گلپايگانى ، صافى : پيش از مغرب. .
(2) زنجانى : به گونهاى كه نانخور او حساب مىگردد. .
(3) گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط، واجب است. .
زنجانى : بنا بر احتياط واجب، لازم است. .
فاضل ، نورى : در صورتى كه نانخور او حساب شود ( فاضل : بنا بر احتياط) واجب است. .
مكارم ، سيستانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1995
خوئى : مسأله واجب بودن فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد بدون رضايت صاحبخانه وارد مىشود و مدّتى نزد او مىماند محلّ اشكال است بلكه أظهر عدم وجوب است اگر چه بهتر دادن است [1]و همچنين است فطرۀ كسى كه انسان را مجبور كردهاند كه خرجى او را بدهد.
[مسأله 1997]
مسأله 1997 فطرۀ مهمانى كه بعد از غروب (1) شب عيد فطر وارد مىشود، بر صاحبخانه واجب نيست (2) اگر چه پيش از غروب (3) او را دعوت كرده باشد و در خانۀ او هم افطار كند (4)
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) گلپايگانى ، صافى : بعد از مغرب. .
(2) خوئى : در صورتى كه نان خور او حساب شود بنا بر احتياط، واجب است و الا واجب نيست. .
سيستانى : در صورتى كه نان خور او حساب شود، بنا بر احتياط، واجب است و الاّ واجب نيست. و كسى را كه انسان براى افطار شب عيد دعوت مىكند، نانخور به حساب نمىآيد و فطرهاش بر صاحبخانه نيست.
(3) گلپايگانى ، صافى : پيش از مغرب. .
(4) زنجانى : و قرار است مدّتى طولانى، مهمان وى باشد.
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1995
[مسأله 1998]
مسأله 1998 اگر كسى موقع غروب (1) شب عيد فطر ديوانه يا بيهوش باشد، (2) زكات فطره بر او واجب نيست (3)
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) گلپايگانى ، صافى : موقع مغرب. .
(2) تبريزى ، صافى ، زنجانى : ديوانه باشد. .
(3) تبريزى : ولى اگر بيهوش باشد احتياط واجب آن است كه زكات فطره را بدهد.
بهجت : ولى اگر يكى از افراد تحت تكفّل او در اين موقع ديوانه يا بيهوش باشد، فطرۀ او بر ولىّ واجب است.
خوئى ، سيستانى : مسأله اگر كسى موقع غروب شب عيد فطر ديوانه باشد، در صورتى كه ديوانگى او