است (1) زكات را به او بدهد، مگر كسى را در نظر داشته باشد كه دادن زكات به او از جهتى بهتر باشد
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) گلپايگانى ، صافى : احتياط لازم آن است كه. .
مسأله اختصاصى
مكارم : مسأله 1673 هنگامى كه حاكم شرع مبسوط اليد است يعنى مىتواند احكام اسلام را اجرا نمايد احتياط واجب آن است كه زكات را به او دهند، يا به اجازۀ او مصرف كنند و اقدام اشخاص به تقسيم آن بدون اذن حاكم شرع در اين صورت اشكال دارد.
[مسأله 1969]
مسأله 1969 اگر با عين مالى كه براى زكات كنار گذاشته براى خودش تجارت كند (1) صحيح نيست و اگر با اجازۀ حاكم شرع براى مصلحتِ زكات تجارت كند، تجارت صحيح و نفعش مال زكات است (2)
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست
(1) بهجت : اصل مال و سود آن مال فقير است و اگر ضرر كند جبران آن بر عهدۀ زكات دهنده است.
(2) مكارم : اگر با اجازۀ حاكم شرع باشد صحيح است و منافع آن مال زكات است.
اراكى : مسأله اگر با عين مالى كه براى زكات كنار گذاشته تجارت كند نفعش مال زكات و ضرر آن بر عهدۀ صاحب مال مىباشد.
خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله اگر بدون اجازۀ حاكم شرع با مالى كه براى زكات كنار گذاشته تجارت كند و ضرر نمايد، نبايد چيزى از زكات كم كند ولى اگر منفعت كند، بايد [1]آن را به مستحقّ بدهد.
[مسأله 1970]
مسأله 1970 اگر پيش از آنكه زكات بر او واجب شود، چيزى بابت زكات به فقير بدهد، زكات حساب نمىشود (1) و بعد از آنكه زكات بر او واجب شد، اگر چيزى را كه به فقير داده از بين نرفته باشد و آن فقير هم به فقر خود باقى باشد، مىتواند (2) چيزى را كه به او داده بابت زكات حساب كند
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) مكارم : ولى مىتواند به او قرض دهد و بعد از آنكه زكات بر او واجب شد حساب كند.
فاضل : در اين فرض مىتواند چيزى را به فقير قرض بدهد و بعد از وجوب زكات آن را بابت زكات حساب كند. .
(2) [كلمۀ « مىتواند» در رساله آيت اللّٰه تبريزى نيست]
زنجانى : مسأله اگر پيش از آنكه زكات بر او واجب شود، چيزى بابت زكات به مستحقّ بدهد، زكات حساب نمىشود و بعد از آن كه زكات بر او واجب شد، اگر چيزى را كه به مستحقّ داده از بين نرفته باشد و آن شخص هنوز مستحقّ زكات باشد مىتواند چيزى را كه به او داده بابت زكات حساب كند.
[مسأله 1971]
مسأله 1971 فقيرى كه مىداند (1) زكات بر انسان واجب نشده، اگر چيزى بابت زكات بگيرد و پيش او تلف شود ضامن است پس موقعى كه زكات بر انسان واجب