مىگويد من سيّد نيستم و انگيزه ويژهاى براى اين سخن ندارد. در اين مسأله داشتن يا نداشتن شجرهنامه و مانند آن تأثيرى ندارد، همچنين راههاى ديگر همچون خوابنما شدن كه برخى از مردمان عوام به آنها اعتماد مىكنند، هيچ اعتبارى ندارد. و به كسى كه سيادت يا عدم سيادت وى از راه معتبر ثابت نشده است نمىشود از زكات واجب غير سيّد داد، بلكه از زكات واجب سادات يا زكاتهاى مستحبّى و يا ساير وجوهى كه اختصاص به سادات يا غير سادات ندارد، داده مىشود.
نيَّت زكات
[مسأله 1957]
مسأله 1957 انسان بايد زكات را به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم بدهد (1) و در نيّت معين كند (2) كه آنچه را مىدهد زكات مال است، يا زكات فطره (3) ولى اگر مثلاً زكات گندم و جو بر او واجب باشد، لازم نيست معين كند چيزى را كه مىدهد زكات گندم است يا زكات جو.
(1) سيستانى : براى تذلّل در پيشگاه خداوند عالم بدهد و اگر بدون قصد قربت بدهد كافى است، گرچه گناه كرده است؛ . .
زنجانى : براى خداوند عالم، بدهد. .
بهجت : و اگر غير از زكات مال ديگرى هم بر او واجب شده است، در نيّت معيّن كند كه آنچه را مىدهد زكات است، ولى اگر هم زكات مال بر او واجب شده است و هم زكات فطره، لازم نيست موقع اداكردن، نيّت كند كه آنچه را مىدهد زكات مال است، بلكه اگر به نيّت «آنچه بر او واجب است» بدهد از هر دو كفايت مىكند، و همچنين اگر مثلاً زكات گندم و جو بر او واجب باشد لازم نيست معين كند چيزى را كه مىدهد زكات گندم است يا جو.
(2) اراكى : احتياط واجب است در نيّت معين كند. .
(3) سيستانى : بلكه اگر مثلاً زكات گندم و جو بر او واجب باشد، و بخواهد پولى را به عنوان قيمت زكات بدهد بايد معيّن كند كه زكات گندم است يا زكات جو.
زنجانى : بلكه اگر مثلاً زكات گندم و جو بر او واجب باشد، لازم است و لو اجمالاً معين كند چيزى را كه مىدهد زكات گندم است يا زكات جو، ولى اگر تنها يك نوع زكات بروى واجب باشد، مثلاً فقط زكات گندم بروى واجب باشد، لازم نيست در نيّت خود، زكات گندم را هم قصد كند.
[مسأله 1958]
مسأله 1958 كسى كه زكات چند مال بر او واجب شده، اگر مقدارى زكات بدهد و نيّت هيچ كدام آنها را نكند (1) چنانچه چيزى را كه داده هم جنس يكى از آنها باشد، زكات همان جنس حساب مىشود (و اگر (2) هم جنس هيچ كدام آنها نباشد (3) ، به همۀ آنها قسمت مىشود (4)) پس كسى كه زكات چهل گوسفند و زكات پانزده مثقال طلا بر او واجب است، اگر مثلاً يك گوسفند از بابت زكات بدهد و نيّت هيچ كدام آنها را نكند، زكات گوسفند حساب مىشود (5) ولى اگر مقدارى نقره بدهد (6) به زكاتى كه براى گوسفند و طلا بدهكار است تقسيم مىشود (7)