responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 152

اراكى : مسأله به كسى كه معصيت كبيره را بجا مى‌آورد مى‌شود زكات داد ولى احتياط مستحبّ است كه به او زكات ندهند.

خوئى : مسأله به كسى كه شرابخوار است نمى‌توان زكات داد بلكه كسى كه معصيت كبيره را آشكارا بجا مى‌آورد يا نماز نمى‌خواند هر چند آشكارا نباشد احتياط واجب آن است كه زكات ندهند.

زنجانى : مسأله به كسى كه معصيت كار است اگر زكات دادن كمك به معصيت او باشد نمى‌شود زكات داد، همچنين بنا بر احتياط واجب به شراب‌خوار و كسى كه معصيت كبيره بجا مى‌آورد، زكات ندهند.

سيستانى : مسأله به كسى كه شرابخوار است يا نماز نمى‌خواند، همچنين به كسى كه معصيت كبيره را آشكارا بجا مى‌آورد، احتياط واجب آن است كه زكات ندهند.

بهجت : مسأله به كسى كه معصيت كبيره و امورى كه در اسلام منكر و قبيح هست مرتكب مى‌شود، مخصوصاً كسى كه آشكارا معصيت انجام مى‌دهد بنا بر احتياط واجب نبايد زكات بدهند، مگر به قدر ضروريات او و خانواده‌اش.

[مسأله 1947]

مسأله 1947 به كسى كه بدهكار است و نمى‌تواند بدهى خود را بدهد اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد، مى‌شود زكات داد (1) ولى اگر زن براى خرجى خودش قرض كرده باشد شوهر نمى‌تواند بدهى او را از زكات بدهد، بلكه اگر كس ديگرى هم كه مخارج او بر انسان واجب است براى خرجى خود قرض كند احتياط واجب آن است كه بدهى او را از زكات ندهد

. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) اراكى ، تبريزى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى ، صافى : كه بدهى خود را بپردازد. [پايان مسأله]

فاضل : تا قرضش را بدهد. ولى اگر زن يا كس ديگرى كه مخارجش بر انسان واجب است براى خرجى خود قرض كند انسان نمى‌تواند بدهى او را از زكات بدهد.

خوئى ، سيستانى : مى‌شود قرضش را از زكات داد. [پايان مسأله]

مكارم : مسأله سوم: واجب النفقه نبودن، يعنى زكات را نمى‌توان به فرزند و همسر و پدر و مادر داد، ولى اگر آنها بدهكار باشند و نتوانند بدهى خود را بپردازند زكات را به مقدار اداء دين مى‌توان به آنها داد.

زنجانى : مسأله انسان مى‌تواند بدهى كسى را كه نمى‌تواند بپردازد از زكات بدهد (اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد) مگر در صورتى كه پرداخت بدهى كسى بر انسان واجب باشد كه نمى‌توان از بابت زكات بدهى را پرداخت كرد، مثلاً اگر پدر بدهى داشته باشد و به جهت عدم پرداخت آن در مشقّت شديد قرار گرفته است، بر فرزند وى لازم است بدهى او را بپردازد كه در اين صورت نمى‌تواند از بابت زكات بدهى او را پرداخت كند.

[مسأله 1948]

مسأله 1948 انسان نمى‌تواند مخارج كسانى را كه مثل اولاد، خرجشان بر او واجب است از زكات بدهد، ولى ديگران مى‌توانند به آنان زكات بدهند (1)

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست