responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 144

بهجت : مسأله فقيرى كه خرج سال خود و افراد تحت تكفلش را ندارد، اگر خانه‌اى دارد كه ملك اوست و در آن ساكن است، يا حيوان سوارى دارد، چنانچه بدون اينها نتواند زندگى كند، يا اينكه براى حفظ آبرويش لازم داشته باشد، مى‌تواند زكات بگيرد، و همچنين است اگر اثاث خانه، ظرف، لباس تابستانى و زمستانى و چيزهاى ضرورى زندگى را نداشته باشد و به اينها احتياج داشته باشد، مى‌تواند از مالى كه به عنوان زكات به او مى‌دهند خريدارى نمايد.

مكارم : مسأله شخص نيازمند مى‌تواند مركب سوارى مورد نياز و همچنين خانه‌اى كه به آن احتياج دارد و سرمايۀ لازم براى كسب و كار را از زكات تهيّه كند و در اين قسمت بايد به آن مقدار كه براى نياز و حفظ آبروى او لازم است قناعت كند.

[مسأله 1930]

مسأله 1930 فقيرى كه ياد گرفتن صنعت براى او مشكل نيست، بنا بر احتياط واجب بايد ياد بگيرد و با گرفتن زكات زندگى نكند، ولى تا وقتى مشغول ياد گرفتن است (1) مى‌تواند زكات بگيرد.

(1) گلپايگانى ، صافى : ولى مادامى كه از تحصيل مخارج عاجز است. .

مكارم : مسأله كسى كه مى‌تواند با ياد گرفتن صنعت يا كارهاى ديگر زندگى خود را اداره كند بايد ياد بگيرد تا نيازى به زكات نداشته باشد، ولى تا زمانى كه مشغول ياد گرفتن است مى‌تواند زكات بگيرد.

زنجانى : مسأله فقيرى كه ياد گرفتن صنعت براى او مشكل نيست، نمى‌تواند با گرفتن زكات زندگى كند ولى تا وقتى مشغول ياد گرفتن است مى‌تواند زكات بگيرد.

سيستانى : مسأله فقيرى كه مى‌تواند كسب كند و مخارج خود و عيالش را تهيّه نمايد و از روى تنبلى اقدام نمى‌كند، جايز نيست زكات بگيرد و طلبۀ فقيرى كه كسب، مانع ادامۀ تحصيل اوست، در هيچ صورتى نمى‌تواند از سهم فقرا زكات بگيرد، مگر اينكه تحصيل بر او واجب عينى باشد و از سهم فى سبيل اللّٰه، در صورتى كه تحصيل او منفعت عمومى داشته باشد با اجازۀ حاكم شرع بنا بر احتياط لازم جايز است. و فقيرى كه ياد گرفتن صنعت براى او مشكل نيست، بنا بر احتياط واجب نمى‌تواند با گرفتن زكات زندگى كند، ولى تا موقعى كه مشغول ياد گرفتن است، مى‌تواند زكات بگيرد.

[مسأله 1931]

مسأله 1931 به كسى كه قبلاً فقير بوده (1) و مى‌گويد فقيرم، اگر چه انسان از گفتۀ او اطمينان پيدا نكند، مى‌شود زكات داد (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) خوئى ، تبريزى : و يا اينكه معلوم نباشد فقير بوده يا نه. .

(2) سيستانى : ولى كسى كه معلوم نباشد قبلاً فقير بوده يا نه، نمى‌توان بنا بر احتياط تا وقتى كه اطمينان به فقرش حاصل نشود، به او زكات داد.

بهجت : اگر از گفتۀ او اطمينان يا گمان پيدا شود، مى‌شود به او زكات داد.

زنجانى : مسأله به كسى كه نمى‌دانيم فقير است يا نه ولى قبلاً فقير بوده، مى‌توان زكات داد.

[مسأله 1932]

مسأله 1932 كسى كه مى‌گويد فقيرم و قبلاً فقير نبوده، (1) يا معلوم نيست فقير بوده

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست