responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 128

و بد دارد بايد زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آنها بدهد (1) و يا زكات همه را از خوب و بد بدهد و به احتياط واجب زكات همه را از بد نمى‌تواند بدهد.

(1) بهجت ، نورى : و زكات همه را نمى‌تواند از جنس بد بدهد.

گلپايگانى ، صافى ، سيستانى : احتياط واجب آن است كه زكات جنس خوب را از جنس بد ندهند.

اراكى ، فاضل : بنا بر احتياط واجب بايد زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آنها بدهد و يا زكات همه را از خوب بدهد؛ و ( فاضل : بنا بر احتياط واجب) زكات همه را از بد نمى‌تواند بدهد.

خوئى ، تبريزى : احتياط واجب آن است كه زكات هر كدام از خوب و بد را از خود آنها بدهد.

زنجانى : احتياط آن است كه زكات قسم خوب را از قسم بد آن نپردازد ولى لازم نيست زكات همه را از جنس خوب بدهد بلكه مى‌تواند زكات هر قِسم را از خود آن بدهد.

مكارم : مسأله اگر محصول زراعت او خوب و بد دارد بايد زكات هر كدام را از خود آن بدهد و يا قيمتش را حساب كند و نمى‌تواند زكات همه را از جنس بد بدهد و اگر همه را از خوب بدهد بهتر است.

نِصاب طلا

[مسأله 1896]

مسأله 1896 طلا دو نِصاب دارد: نصاب اوّل آن بيست مثقال شرعى است كه هر مثقال آن 18 نخود است، پس وقتى طلا به بيست مثقال شرعى كه پانزده مثقال معمولى است برسد، اگر شرايط ديگر را هم كه گفته شد داشته باشد انسان بايد چهل يك آن را كه نُه نخود مى‌شود (1) از بابت زكات بدهد و اگر به اين مقدار نرسد زكات آن واجب نيست. نصاب دوم آن چهار مثقال شرعى است كه سه مثقال معمولى مى‌شود يعنى اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، بايد زكات تمام 18 مثقال را از قرار چهل يك بدهد و اگر كمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط بايد زكات 15 مثقال آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد و همچنين است هر چه بالا رود، يعنى اگر سه مثقال اضافه شود، بايد زكات تمام آنها را بدهد و اگر كمتر اضافه شود، مقدارى كه اضافه شده زكات ندارد.

(1) نورى : (هر مثقال معمولى 24 نخود است) . .

مكارم : مسأله طلا داراى دو نصاب است: نصاب اوّل آن بيست مثقال شرعى است كه معادل 15 مثقال معمولى مى‌باشد، هرگاه به اين مقدار برسد و شرايط ديگر نيز در آن جمع باشد بايد چهل يك آن را (دو و نيم درصد) به عنوان زكات بپردازد و اگر به اين مقدار نرسد زكات ندارد. نصاب دوم چهار مثقال شرعى است كه 3 مثقال معمولى مى‌شود، يعنى اگر 3 مثقال به پانزده مثقال اضافه شود بايد زكات تمام 18 مثقال را از قرار دو و نيم درصد بدهد و اگر كمتر از 3 مثقال اضافه شود فقط زكات پانزده مثقال واجب است و زيادى آن زكات ندارد، همچنين هر چه بالا رود، يعنى اگر 3 مثقال اضافه شود بايد زكات تمام آن را بدهد و اگر كمتر اضافه شود مقدار اضافه زكات ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست