responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 126

[مسأله 1891]

مسأله 1891-اگر مقدارى خرما يا انگور تازه دارد كه خشك آن به اندازۀ نصاب مى‌شود، چنانچه به قصد زكات از تازۀ آن به قدرى به مستحقّ بدهد كه اگر خشك شود به اندازۀ زكاتى باشد كه بر او واجب است اشكال ندارد.

خوئى ، سيستانى ، تبريزى : مسأله اگر مقدارى خرماى خشك نشده يا انگور دارد كه خشك آن به اندازۀ نصاب مى‌شود، چنانچه به قصد زكات از تازۀ آن به قدرى به مصرف زكات برساند كه اگر خشك شود به اندازۀ زكاتى باشد كه بر او واجب است اشكال ندارد.

زنجانى : مسأله اگر مقدارى خرماى تازه يا انگور دارد كه خشك شده يا كشمش آن به اندازه نصاب مى‌شود مى‌تواند به قصد زكات به قدرى به مصرف زكات برساند كه اگر خشك شود يا كشمش گردد به اندازۀ زكاتى باشد كه بر او واجب است.

مكارم : مسأله اگر زكات خرما يا كشمش بر او واجب باشد نمى‌تواند زكات را از رطب تازه يا انگور بدهد (ولى مى‌تواند رطب تازه يا انگور را به مستحقّ بفروشد بعد بدهى او را از باب زكات حساب كند) امّا اگر بخواهد رطب يا انگور را قبل از خشك شدن بفروشد مى‌تواند زكات آن را از خودش بدهد.

[مسأله 1892]

مسأله 1892 اگر زكات خرماى خشك يا كشمش بر او واجب باشد نمى‌تواند زكات آن را خرماى تازه يا انگور بدهد (1) و نيز اگر زكات خرماى تازه يا انگور بر او واجب باشد، نمى‌تواند زكات آن را خرماى خشك يا كشمش بدهد (2) امّا اگر يكى از اينها يا چيز ديگرى را به قصد قيمت زكات بدهد مانعى ندارد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى ، صافى : مگر خرما يا انگورى كه از جملۀ همان خرما و كشمش باشد كه زكات به آن تعلق گرفته. .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بلكه چنانچه ملاحظۀ قيمت نمايد و انگور يا خرماى تازه يا كشمش ( تبريزى : خرماى تازه يا مويز) يا خرماى خشك ديگر از بابت قيمت بدهد نيز محلّ اشكال است. .

زنجانى : هر چند از بابت قيمت باشد. و نيز اگر زكات خرماى تازه يا انگور بر او واجب باشد، نمى‌تواند زكات آن را خرماى خشك يا كشمش بدهد هر چند به اعتبار قيمت باشد و بطور كلّى در جائى كه زكات از بابت قيمت داده مى‌شود، تنها پول مى‌توان داد و اجناس ديگر كفايت نمى‌كند.

(2) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : بلكه چنانچه به اعتبار قيمت، خرما و يا انگور ديگرى بدهد اگر چه تازه باشد محلّ اشكال است.

گلپايگانى ، صافى : مگر آن كه خرماى خشك يا كشمش از جمله خرما و انگورى باشد كه زكات به آن تعلق گرفته ولى اگر يكى از اينها يا چيز ديگرى را به قصد قيمت زكات بدهد مانعى ندارد.

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1891.

[مسأله 1893]

مسأله 1893 كسى كه بدهكار است و مالى هم دارد كه زكات آن واجب شده اگر بميرد، بايد (1) اوّل تمام زكات را از مالى كه زكات آن واجب شده بدهند، بعد قرض او را ادا نمايند (2)

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 126
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست