responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1026

س 1454: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند، در دسته‌هاى سينه زنى و زنجير زنى شركت كنند؟ ج: شركت زنان در دسته‌هاى سينه زنى و زنجير زنى شايسته نيست.

س 1455: اگر قمه زدن در عزادارى ائمه «عليهم السلام» موجب مرگ شخص شود، آيا اين عمل خودكشى محسوب مى‌شود؟ ج: اگر اين عمل عادتاً منجر به فوت نمى‌شود حكم خودكشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر جانى براى او وجود داشته و در عين حال اين كار را انجام داده و منجر به فوت وى شده است، حكم خودكشى را دارد.

س 1456: آيا شركت در مجالس فاتحه‌اى كه براى مسلمانى كه با خودكشى از دنيا رفته، برگزار مى‌شود جايز است؟ قرائت فاتحه براى آنان بر سر قبرشان چه حكمى دارد؟ ج: اين كار فى نفسه اشكال ندارد.

س 1457: خواندن مرثيه و مديحه‌هايى كه شنوندگان را در جشنهاى تولد ائمه «عليهم السلام» وعيد مبعث به گريه بيندازد چه حكمى دارد؟ ريختن پول بر سر حاضرين چه حكمى دارد؟ ج: خواندن مرثيه و مديحه در جشنهاى اعياد دينى اشكال ندارد و پاشيدن پول بر سر حاضرين هم بدون اشكال است بلكه اگر به قصد اظهار شادى و سرور و شاد كردن قلوب مؤمنين باشد، ثواب هم دارد.

س 1458: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى‌شوند جايز است؟ ج: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود.

س 1459: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پا برهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‌شود كه علاوه بر اينكه باعث بد نام شدن مذهب شيعۀ اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‌شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مى‌كند و همچنين موجب توهين به مذهب مى‌گردد، نظر شريف حضرتعالى در اين باره چيست؟ ج: هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند و مخفى نيست كه بيشتر اين امور باعث بد نامى و وهن مذهب اهل بيت «عليهم السلام» مى‌شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست.

س 1460: آيا قمه زدن بطور مخفى حلال است يا اينكه فتواى شريف حضرت عالى عموميت دارد؟ ج: قمه زنى علاوه بر اينكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‌شود و سابقه‌اى در عصر ائمه «عليهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شكل خاص يا عام از معصوم «عليه السلام» در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بد نام شدن مذهب مى‌شود بنا بر اين در هيچ حالتى جايز نيست.

س 1461: معيار شرعى ضرر اعم از جسمى يا روحى چيست؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1026
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست