responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1021

موسيقى بطور جداگانه مى‌كنند چه حكمى دارد؟ 2-آيا شركت در عروسيهايى كه در آنها مبادرت به رقص و نواختن موسيقى مى‌شود، جايز است؟ 3-آيا نهى از منكر در مجالسى كه در آنها رقص انجام مى‌شود، در صورتى كه امر به معروف و نهى از منكر در شركت كنندگان تأثيرى نداشته باشد، واجب است؟ 4-رقص مختلط زن و مرد چه حكمى دارد؟ ج: بطور كلى اگر رقص باعث تهييج شهوت شود يا همراه با عمل حرام و يا مستلزم آن بوده و يا به صورت مختلط بين زنان و مردان اجنبى باشد، جايز نيست و فرقى نمى‌كند بين اينكه در جشنهاى عروسى باشد يا غير آن و شركت در مجلس معصيت هم اگر مستلزم ارتكاب حرام مانند گوش دادن به موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و يا حضور در آنها تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و امّا تكليف امر به معروف و نهى از منكر با عدم احتمال تأثير ساقط است.

س 1427: اگر مرد نامحرمى وارد جشن عروسى شود و در آنجا زن بدون حجابى حضور داشته باشد و مرد بداند كه نهى از منكر در او تأثيرى ندارد، آيا واجب است مجلس را ترك كند؟ ج: اگر خروج از مجلس معصيت به عنوان اعتراض، مصداق نهى از منكر باشد، واجب است.

س 1428: آيا حضور در مجالس و محافلى كه در آنها به نوارهاى مبتذل غنا گوش داده مى‌شود جايز است؟ در صورتى كه در غنا بودن آن شك داشته باشد، با توجه به اين كه نمى‌تواند از پخش نوار جلوگيرى كند، حكم چيست؟ ج: حضور در مجلس غنا و موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتى كه منجر به گوش دادن يا تأييد آن شود جايز نيست ولى در صورت شك در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش دادن به آن فى نفسه اشكال ندارد.

س 1429: شركت در مجالس و محافلى كه انسان در آنها گاهى مبتلا به شنيدن كلام غير مناسبى از قبيل افترا بر مقامات دينى يا مسئولين جمهورى اسلامى يا مؤمنين ديگر مى‌شود چه حكمى دارد؟ ج: مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانى كه مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش دادن به غيبت و همچنين موجب تأييد و ترويج منكر نباشد، فى نفسه اشكال ندارد ولى نهى از منكر با وجود شرايط آن واجب است.

س 1430: در جلسات و انجمن‌هايى كه در بعضى از كشورهاى غير اسلامى تشكيل مى‌شود، طبق عادت براى پذيرايى حاضران از مشروبات الكلى استفاده مى‌شود، آيا شركت در اين جلسات و انجمن‌ها جايز است؟ ج: حضور در مجلسى كه در آن شراب خورده مى‌شود جايز نيست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اكتفا شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1021
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست