responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1020

اگر با مال حلال مخلوط شود، آيا واجب است هنگام تخميس آن، خمس آن را دو بار بپردازد يا خير؟ ج: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالك آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يا رضايت وى را جلب كند و اگر مالك آن را هر چند در تعداد محصورى نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولى مالك آن را بشناسد واجب است بنحوى رضايت او را بدست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالك را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تا مالش از حرام پاك شود و در صورتى كه مقدار باقيمانده بعد از پرداخت خمس، از مئونۀ سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان اداى خمس منفعت كسب، واجب است.

س 1422: گاهى بعضى از مشتريان براى تعمير ماشين اصلاح خود به من مراجعه مى‌كنند، با توجه به اينكه تراشيدن ريش از نظر شرعى حرام است، آيا انجام آن براى من جايز است؟ ج: از آنجا كه وسيله مذكور غير از تراشيدن ريش استفاده‌هاى ديگرى هم دارد، بنا بر اين اقدام به تعمير آن و گرفتن اجرت در برابر آن در صورتى كه به قصد استفاده از آن براى تراشيدن ريش نباشد، اشكال ندارد.

س 1423: آيا اصلاح موى گونه‌ها اعم از اينكه با نخ باشد يا با موچين، حرام است؟ ج: اصلاح موى گونه‌ها هر چند با تراشيدن، حرام نيست.

حضور در مجلس معصيت

س 1424: گاهى مجالس جشن دسته‌جمعى از طرف اساتيد يا دانشگاه كشورهاى بيگانه برگزار مى‌شود و از قبل معلوم است كه مشروبات الكلى در آن مجالس وجود دارد، تكليف شرعى دانشجويان كه قصد شركت در آن جشن را دارند چيست؟ ج: حضور در مجالسى كه در آنها شراب نوشيده مى‌شود براى هيچ كس جايز نيست، در اين محافل شركت نكنيد تا بفهمند كه شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شركت ننموده و مشروب نمى‌خوريد.

س 1425: حضور در مجالس عروسى چه حكمى دارد؟ آيا بر حضور در مجلس عروسى كه خالى از رقص نيست، عنوان «الداخل فى عمل قوم فهو منهم» صدق مى‌كند و لذا ترك آن مجلس واجب است يا اينكه حضور در آن مجلس بدون شركت در رقص و مراسم ديگر، اشكال ندارد؟ ج: اگر مجلس به گونه‌اى نباشد كه عنوان مجلس لهو و حرام و معصيت بر آن صدق كند و حضور در آن مفسده‌اى نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتى كه عرفاً تأييد عملى كه جايز نيست، محسوب نشود، اشكال ندارد.

س 1426: (1 شركت در جشنهايى كه زنان و مردان در آنها مبادرت به رقص و نواختن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1020
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست