responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1014

اسلامى شود و يا منجر به وارد شدن ضرر اقتصادى به دولت اسلامى گردد، داراى اشكال است و حتّى در بعضى از موارد جايز نيست.

س 1377: آيا براى زنان، شركت در مراسم استقبال و خوش‌آمد گويى و تقديم دسته گل كه توسّط وزارت خانه‌ها و ادارات دولتى و غير آنها، ترتيب داده مى‌شود، جايز است و آيا صحيح است كه شركت آنان را در اين مراسم، اين گونه توجيه كنيم كه هدف ما نشان دادن حرّيت و احترام زن در جوامع اسلامى است؟ ج: دعوت از زنان براى مشاركت در مراسم استقبال و خوش‌آمد گويى به مهمانان خارجى وجهى ندارد و در صورتى كه موجب فساد و ترويج فرهنگ غير اسلامى شود، جايز نيست.

س 1378: پوشيدن كروات چه حكمى دارد؟ ج: به طور كلى پوشيدن كروات و ديگر لباسهايى كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب مى‌شوند بطورى كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحطّ غربى شود جايز نيست.

س 1379: فروش كليه عكسها و كتابها و مجلاتى كه بطور آشكار مشتمل بر امور قبيح و مبتذل نيستند ولى بطور ضمنى باعث ايجاد جوّ فرهنگى فاسد و غير اسلامى بخصوص در بين جوانان مى‌شوند، چه حكمى دارد؟ ج: خريد و فروش و ترويج امورى از اين قبيل كه منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و باعث پيدايش جوّ فرهنگى فاسدى مى‌شوند، جايز نيست و واجب است از آنها اجتناب شود.

س 1380: امروزه وظيفه زنان براى مقابله با تهاجم فرهنگى به جامعه اسلامى ما چيست؟ ج: يكى از مهمترين وظايف آنان حفظ حجاب اسلامى و ترويج آن و پرهيز از لباسهائى است كه پوشيدن آنها تقليد از فرهنگ دشمن محسوب مى‌شود.

س 1381: بعضى از مسلمانان عيدهاى مسيحيان را جشن مى‌گيرند، آيا اين كار اشكال ندارد؟ ج: جشن گرفتن ميلاد حضرت عيسى مسيح «على نبيّنا و آله و عليه السلام» اشكال ندارد.

س 1382: آيا پوشيدن لباسى كه تبليغ و تشويق شراب روى آن وجود دارد، جايز است؟ ج: جايز نيست.

مهاجرت و پناهندگى سياسى

س 1383: پناهندگى سياسى به كشورهاى خارجى چه حكمى دارد؟ آيا جعل داستان غير واقعى براى دستيابى به پناهندگى سياسى، جايز است؟ ج: پناهندگى سياسى به دولت غير مسلمان تا زمانى كه مفسده‌اى بر آن مترتّب نشود، فى نفسه اشكال ندارد. ولى براى دستيابى به آن، توسل به دروغ و جعل چيزى كه واقعيت ندارد، جايز نيست.

س 1384: آيا براى يك شخص مسلمان مهاجرت به كشورهاى غير اسلامى جايز است؟ ج: اگر خوف انحراف از دين وجود نداشته باشد اين كار اشكال ندارد و واجب است در آنجا بعد از رعايت احتياط و مواظبت نسبت به دين و مذهب به مقدارى كه توانايى دارد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1014
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست