responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1010

شركتهاى مزبور به تقويت دولت اسرائيل مى‌پردازند، جايز است؟ ج: اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل شده و يا در راه دشمنى با اسلام و مسلمين بكار مى‌روند، خريد و فروش آنها براى هيچ كس جايز نيست و الاّ اشكال ندارد.

س 1351: اگر كالاهاى اسرائيلى وارد كشورهاى اسلامى شود، آيا جايز است تاجران بخشى از آنها را خريده و به مردم بفروشند و آنها را ترويج كنند؟ ج: اين كار براى آنان به علت مفاسدى كه دارد، جايز نيست.

س 1352: اگر كالاهاى اسرائيلى در فروشگاههاى عمومى يك كشور اسلامى عرضه شود، آيا خريد آنها توسط مسلمانان در صورتى كه تهيه كالاهاى غير اسرائيلى مورد نياز كه از كشورهاى ديگر وارد شده‌اند، امكان داشته باشد، جايز است؟ ج: بر آحاد مسلمين واجب است كه از خريد و استفاده از كالاهايى كه منفعت توليد و خريد آنها عائد صهيونيست‌ها كه محارب با اسلام و مسلمين هستند، مى‌شود، اجتناب كنند.

س 1353: اگر بدانيم كه كالاهاى اسرائيلى بعد از تغيير گواهى مبدأ از طريق كشورهاى ديگرى مثل تركيه، قبرس و غيره مجدّداً صادر مى‌شوند تا خريداران مسلمان گمان كنند كه آنها غير اسرائيلى هستند، زيرا مى‌دانند كه اگر مسلمانان بدانند كه آنها ساخت اسرائيل هستند، از خريد آنها خوددارى مى‌كنند، در اين صورت تكليف مسلمانان چيست؟ ج: مسلمانان بايد از خريد و ترويج و استفاده از آن كالاها خوددارى نمايند.

س 1354: خريد و فروش كالاهاى امريكايى چه حكمى دارد و آيا اين حكم شامل همه كشورهاى غربى مثل فرانسه و انگلستان هم مى‌شود؟ و آيا آن حكم مخصوص ايران است و يا در همه كشورها جارى است؟ ج: اگر خريد كالاهاى وارداتى از كشورهاى غير اسلامى و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهاى كافر و استعمارگر كه دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالى آنها را براى هجوم به سرزمين‌هاى اسلامى يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است كه مسلمانان از خريد و بكارگيرى و استفاده از آنها اجتناب كنند، بدون اينكه فرقى بين كالايى با كالاى ديگر و دولتى با دولت ديگر از دولتهاى كافرى كه دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حكم هم اختصاصى به مسلمانان ايران ندارد.

س 1355: كسانى كه در كارخانه‌ها و مؤسساتى كار مى‌كنند كه سود آنها به دولتهاى كافر مى‌رسد و باعث استحكام و تقويت آنها مى‌شود، چه تكليفى دارند؟ ج: كسب درآمد با كارهاى مشروع فى نفسه اشكال ندارد هر چند از امورى باشد كه درآمد آن به دولت غير اسلامى مى‌رسد، مگر زمانى كه آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمين باشد و از نتيجه كار مسلمانان در اين جنگ استفاده كند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1010
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست