responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 101

زندگى مى‌كنم، پدرم پيرمردى كهنسال و از كار افتاده است كه درآمدى ندارد و چهار سال است كه همۀ مخارج زندگى را من تأمين مى‌كنم. با توجّه به اينكه نمى‌توانم هم خمس درآمد سالانه را بدهم و هم مخارج زندگى را تأمين كنم، و مبلغ نوزده هزار تومان هم از خمس درآمد سالهاى قبل بدهكارم و آن را يادداشت كرده‌ام تا بعداً بپردازم، خواهشمندم توضيح فرمائيد كه آيا جايز است خمس درآمدهاى سال را به نزديكان خود مثل پدر و مادر بدهم؟ ج: اگر پدر و مادر شما قدرت مالى ادارۀ امور زندگى خود را ندارند و شما توانائى كمك به آنان را داريد، كمك به آنان بر شما واجب مى‌شود، و آنچه را كه جهت تأمين نفقۀ آنان مى‌پردازيد، جزو مئونه شما محسوب است، ولى شرعاً نمى‌توانيد آن را به جاى خمس كه دادن آن هم واجب است، حساب نمائيد.

س 1023: مبلغى بابت سهم مبارك امام «عليه السلام» بر عهدۀ من است كه بايد آن را به حضرتعالى بپردازم، و از طرفى مسجدى هست كه احتياج به كمك دارد، آيا اجازه مى‌فرمائيد كه مبلغ مزبور را به امام جماعت آن مسجد بدهم تا در ساختمان و تكميل آن مصرف نمايد؟ ج: در حال حاضر، سهمين مباركين براى ادارۀ حوزه‌هاى علميه مورد نياز است. براى ساختمان مسجد و تكميل آن مى‌توان از كمك‌هاى مؤمنين استفاده كرد.

س 1024: با توجّه به اينكه احتمال مى‌دهيم پدر ما در زمان حيات خمس اموال خود را به طور كامل نپرداخته باشد، و ما قطعه‌اى از زمين‌هاى او را براى ساخت بيمارستان بخشيده‌ايم، آيا مى‌توان آن زمين را از خمس اموال متوفّىٰ حساب كرد؟ ج: زمين مذكور به عنوان خمس محسوب نمى‌شود.

س 1025: در چه مواردى بخشيدن خمس به كسى كه آن را مى‌دهد، جايز است؟ ج: سهم مبارك امام عليه السلام و سهم سادات، قابل بخشش نيست.

س 1026: شخصى در پايان سال خمسى، به طور مثال صد هزار تومان زائد بر مئونه دارد كه خمس آن را داده است، اگر در سال بعد مقدار آن به صد و پنجاه هزار تومان برسد، آيا در سال جديد بايد خمس پنجاه هزار تومان را بپردازد يا اينكه بايد دو باره خمس صد و پنجاه هزار تومان را بدهد؟ ج: اگر مالى كه خمس آن داده شده، در سال جديد مصرف نشود و باقى بماند، دوباره خمس ندارد، و اگر درآمد آن سال به طور مشترك با مال مخمس در مئونه سال مصرف شود، واجب است كه خمس باقيمانده در پايان سال به نسبت غير مخمّس به مخمّس پرداخت شود.

س 1027: طلاب علوم دينى كه هنوز ازدواج نكرده‌اند و مسكنى ندارند، اگر درآمدى از طريق تبليغ و كار يا سهم امام عليه السلام داشته باشند، آيا مشمول خمس است يا اينكه مى‌توانند بدون پرداخت خمس، آن را به اين دليل كه از وجوب خمس استثنا شده، براى هزينه‌هاى ازدواج پس‌انداز كنند؟ ج: حقوق شرعى كه از طرف مراجع به طلّاب محترمى اهدا مى‌شود كه مشغول تحصيل در حوزه‌هاى علوم دينى هستند، خمس ندارد، ولى ساير درآمدهائى كه از راه تبليغ و كار دارند، اگر تا سر سال خمسى باقى بماند، خمس آن واجب است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست