responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1000

س 1734: آيا حق قبل از ثبوت، قابل هبه است؟ آيا اگر زن حقوق مالى خود را كه در آينده از آن برخوردار مى‌شود، هنگام عقد به شوهرش ببخشد، صحيح است؟ ج: در صحت اين قبيل هبه‌ها، اشكال و بلكه منع وجود دارد. در نتيجه اگر هبه حقوق آينده آن زن به شوهرش به صلح يا به شرط اسقاط آنها بعد از ثبوت برگردد، اشكال ندارد و الاّ هيچ فايده و اثرى ندارد.

س 1735: گرفتن يا دادن هديه به كفار چه حكمى دارد؟ ج: فى نفسه مانعى ندارد.

س 1736: شخصى در زمان حياتش همه اموال خود را به نوه‌اش بخشيده است، آيا اين هبه نسبت به همه اموالش حتّى آنچه كه بايد بعد از مردن او خرج كفن و دفن و امور ديگر شود، نافذ است؟ ج: اگر اموال هبه شده بعد از هبه و در زمان حيات هبه‌كننده و با اذن او قبض شده باشند، هبه نسبت به تمام آنچه كه قبض شده، نافذ است.

س 1737: آيا اموالى كه به جانبازان و مجروحين جنگ پرداخت مى‌شود، هديه محسوب مى‌گردد؟ ج: بله. مگر آنچه كه در برابر كار به بعضى از آنان پرداخت مى‌شود كه اجرت كار آنان است.

س 1738: اگر هديه‌اى به خانواده شهيدى تقديم شود مال ورثه است يا كفيل و يا ولىّ آنان؟ ج: بستگى به نيّت هبه‌كننده دارد.

س 1739: برخى از شركت‌ها يا شخصيت‌هاى حقيقى و حقوقى داخلى يا خارجى به بعضى از وكيل‌ها و واسطه‌ها هنگامى كه اقدام به خريد و فروش كالا يا عقد قراردادهاى صنعتى مى‌كنند، هديه‌هايى را مى‌دهند، با وجود اينكه احتمال دارد گيرنده هديه به نفع هديه دهنده عمل كند و يا تصميمى به نفع او اتخاذ نمايد، آيا شرعاً جايز است اين هديه‌ها را از او قبول كند؟ ج: وكيل يا واسطه در خريد و فروش و عقد قرارداد نبايد از طرف ديگر در برابر معامله با او هديه بگيرد.

س 1740: اگر هديه‌هايى كه توسط شركت‌ها يا اشخاص داده مى‌شود در برابر هديه‌اى باشد كه از بيت المال به آنان داده شده است، چه حكمى دارد؟ ج: اگر عوض هديه‌اى باشد كه از بيت المال داده شده، بايد به بيت المال داده شود.

س 1741: اگر هديه در گيرنده آن تأثير بگذارد و موجب برقرارى ارتباطات نامناسب و يا روابط مشكوك امنيتى شود، آيا گرفتن آن هديه و تصرّف در آن جايز است؟ ج: گرفتن اين هديه‌ها جايز نيست بلكه واجب است از قبول آنها خوددارى شود.

س 1742: اگر احتمال داده شود كه هديه براى ترغيب و تشويق گيرنده آن براى انجام تبليغات به نفع هديه دهنده است، آيا گرفتن آن جايز است؟ ج: اگر تبليغات مورد نظر از جهت شرعى و قانونى جايز باشند، اشكال ندارد و قبول هديه در برابر آن هم بدون مانع است. البته در محيطهاى ادارى اين امر تابع قانون و مقرّرات مربوطه مى‌باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 1000
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست