responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 976

ج: بر هر يك از آنان حكم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، كفاره هم بر هر دو واجب است.

[س 771 اگر مردى با همسرش در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه نمايد]

س 771: اگر مردى با همسرش در روز ماه رمضان شوخى و ملاعبه نمايد، آيا به روزه‌اش ضرر مى‌رساند؟ ج: اگر منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمى‌كند، ولى اگر باعث انزال منى شود، جايز نيست و روزه باطل مى‌شود.

بقاء بر جنابت

[س 772 باقى ماندن بر جنابت تا اذان صبح]

س 772: اگر فردى به سبب برخى از مشكلات تا اذان صبح بر جنابت باقى بماند آيا روزه گرفتن در آن روز براى او جايز است؟ ج: در غير ماه رمضان و قضاى آن اشكال ندارد، ولى نسبت به روزۀ ماه رمضان و قضاى آن، اگر معذور از غسل است، تيمم كردن بر او واجب است و اگر تيمم هم نكند، روزه‌اش صحيح نيست.

[س 773 اگر شخصى در حال جنابت چند روز روزه بگيرد]

س 773: اگر شخصى در حال جنابت چند روز روزه بگيرد و نداند كه طهارت از جنابت شرط صحت روزه است، آيا كفاره روزه‌هايى كه در حال جنابت گرفته بر او واجب است يا اين كه قضاى آنها كافى است؟ ج: در فرض مرقوم قضا كفايت مى‌كند.

[س 774 آيا جايز است شخص جنب بعد از طلوع آفتاب غسل جنابت نمايد]

س 774: آيا جايز است شخص جنب بعد از طلوع آفتاب غسل جنابت نمايد و روزۀ قضا يا مستحب بگيرد؟ ج: اگر عمداً تا طلوع فجر بر جنابت باقى بماند، روزۀ ماه رمضان و قضاى آن از او صحيح نيست، ولى اقوى صحت روزه‌هاى ديگر بخصوص روزۀ مستحبى است.

[س 775 شخصى در ماه رمضان در جائى مهمان شد]

س 775: شخصى در ماه رمضان در جائى مهمان شد و شب را در آن منزل خوابيد و در نيمه‌هاى شب محتلم گرديد و چون مهمان بود و با خود لباسى نداشت، براى فرار از روزه، تصميم گرفت بعد از طلوع فجر مسافرت نمايد، لذا بعد از طلوع فجر بدون اين كه چيزى بخورد به قصد مسافرت، حركت نمود. سؤال اين است كه آيا قصد سفر توسط او موجب سقوط كفاره هست يا خير؟ ج: اگر با حالت جنابت از خواب بيدار شود و علم به جنب بودن خود داشته باشد و قبل از فجر اقدام به غسل يا تيمم نكند، مجرد قصد سفر در شب و يا مسافرت در روز براى سقوط كفاره از او كافى نيست.

[س 776 كسى كه آب در اختيار ندارد]

س 776: كسى كه آب در اختيار ندارد و يا به دليل عذرهاى ديگر غير از تنگى وقت نمى‌تواند غسل جنابت بكند، آيا جايز است عمداً خود را در شبهاى ماه مبارك رمضان جنب كند؟ ج: اگر وظيفۀ او تيمم باشد و بعد از اين كه خود را جنب كرده، وقت كافى براى تيمم داشته باشد، اين كار براى وى جايز است.

[س 777 شخصى در ماه مبارك رمضان قبل از اذان صبح بيدار شده]

س 777: شخصى در ماه مبارك رمضان قبل از اذان صبح بيدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده و دوباره خوابيده و در اثناى اذان صبح بيدار شده و علم به جنابت خود پيدا مى‌كند و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 976
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست