زنجانى: مسأله اگر چيزى داخل بدن شود در صورتى كه يقين يا اطمينان كند كه به عين نجاست خورده است بنا بر احتياط نجس است و اگر نه، پاك است پس اگر اسباب اماله يا آب آن، در مخرج غائط وارد شود و يقين يا اطمينان كند كه به غائط خورده است، يا سوزن و چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و يقين يا اطمينان كند كه به خون رسيده است، بنا بر احتياط نجس شده است، ولى آب دهان و بينى و مانند اينها كه در داخل بدن هستند اگر در داخل به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد پاك است.
مكارم: مسأله هر گاه چيزى مانند سوزن در داخل بدن با نجاستى مانند خون ملاقات كند نجس مىشود بنا بر احتياط واجب، هر چند موقع بيرون آمدن آلوده نباشد، هم چنين است آب دهان و بينى هر گاه در داخل دهان و بينى با خون ملاقات كند احتياط، اجتناب است.
مسأله اختصاصى
مكارم: مسأله 153 چيزى كه نجس شده، مثلا دستى كه با بول ملاقات كرده اگر با رطوبت با چيز پاكى ملاقات كند، آن هم نجس مىشود.
احكام نجاسات
[مسأله 135 نجس كردن خط و ورق قرآن حرام است]
مسأله 135 نجس كردن خط و ورق قرآن حرام است، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب بكشند.
خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: مسأله نجس كردن خطّ و ورق قرآن در صورتى كه مستلزم هتك باشد (خوئى، تبريزى: بىاشكال) حرام است و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب بكشند، بلكه بنا بر احتياط واجب در غير فرض هتك نيز نجس كردن آن حرام و آب كشيدن واجب است.
زنجانى: مستلزم بىاحترامى به قرآن باشد بىاشكال حرام است. .
زنجانى: بنا بر احتياط در غير صورت بىاحترامى. .
[مسأله 136 اگر جلد قرآن نجس شود]
مسأله 136 اگر جلد قرآن نجس شود (در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد) (1) بايد آن را آب بكشند.
(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه فاضل نيست]
[مسأله 137 گذاشتن قرآن روى عين نجس]
مسأله 137 گذاشتن قرآن روى عين نجس (1) ، مانند خون و مردار (2) اگر چه آن عين نجس خشك باشد حرام است (3) و برداشتن قرآن از روى آن واجب مىباشد.
(1) مكارم: چنانچه موجب بىاحترامى باشد حرام است و بايد آن را برداشت.
(2) زنجانى: در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد، حرام و برداشتن آن واجب است.
(3) خوئى، تبريزى: حكم نجس كردن آن را دارد.
سيستانى: در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد حرام است. [پايان مسأله]
فاضل: در صورتى كه عرفاً هتك باشد حرام است. .
[مسأله 138 نوشتن قرآن با مركّب نجس]
مسأله 138 نوشتن قرآن با مركّب نجس (1) ، اگر چه يك حرف آن باشد حرام است (2) . و اگر