responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 907

[مسأله 1616 اگر فراموش كند كه روزه است]

مسأله 1616 اگر فراموش كند كه روزه است و به نيت غسل سر را در آب فرو برد، روزه و غسل او صحيح است.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: سيستانى و بهجت نيست

زنجانى: مسأله اگر به جهت عذرى به نيت غسل سر را در آب فرو برد؛ مثل اين كه فراموش كند كه روزه است يا بدون تقصير مسأله را نداند غسل او صحيح است و معصيتى نكرده است.

[مسأله 1617 اگر بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد]

مسأله 1617 اگر بداند كه روزه است و عمداً براى غسل سر را در آب فرو برد، چنانچه روزۀ او، روزۀ واجبى باشد كه مثل روزۀ كفاره وقت معينى ندارد، غسل صحيح و روزه باطل مى‌باشد (1) ، ولى اگر واجب معين باشد، اگر به فرو بردن سر در آب، قصد غسل كند، روزۀ او باطل است و بنا بر احتياط واجب، غسل او هم باطل است (2) مگر آن كه در زير آب، يا در حال خارج شدن از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است و اما اگر روزۀ ماه رمضان باشد، هم غسل و هم روزه باطل است مگر (آن كه در همان زير آب توبه نمايد و (3)) در حال خارج شدن از آب نيت غسل كند كه در اين صورت غسل او صحيح است.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: سيستانى و بهجت نيست

(1) خوئى: چنانچه روزۀ او روزۀ رمضان باشد، روزه و غسل او هر دو باطل است و هم چنين است حكم روزۀ قضاء رمضان بعد از زوال على الأحوط و اگر روزۀ مستحب باشد، يا روزۀ واجبى باشد كه مثل روزۀ كفاره وقت معينى ندارد غسل او صحيح و روزه‌اش باطل مى‌باشد و ظاهر اين است كه اين حكم در روزه واجب معين نيز جارى است.

گلپايگانى، تبريزى، صافى: چنانچه روزۀ او مثل روزۀ رمضان، واجب معين باشد، روزه و غسل او هر دو باطل است و اگر روزۀ مستحب باشد، يا روزۀ واجبى باشد كه مثل روزۀ كفاره وقت معينى ندارد و تمام كردن آن واجب نباشد غسل صحيح و روزه باطل مى‌باشد.

تبريزى: و افطار آن جايز است غسل صحيح و روزه باطل مى‌باشد.

فاضل، نورى: چنانچه روزۀ او مثل روزۀ رمضان واجب معيّن باشد، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره غسل كند و روزه را هم (فاضل: بايد بنا بر احتياط واجب) قضا نمايد و اگر روزۀ مستحب يا روزۀ واجبى باشد كه مثل روزۀ كفّاره وقت معيّنى ندارد، غسل صحيح و روزه (فاضل: بنا بر احتياط واجب) باطل مى‌باشد.

مكارم: چنانچه بداند روزه واجب معين است بنا بر احتياط واجب هم روزه را بايد قضا كند و هم غسل را دوباره انجام دهد.

(2) اراكى: روزه و غسل او باطل است. .

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست]

زنجانى: مسأله اگر بداند كه روزه است و بدون عذر در روزۀ واجب معين براى غسل، سر را در آب فرو برد، معصيت كرده و بنا بر احتياط مستحب غسلش باطل مى‌شود؛ ولى روزه‌اش صحيح است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 907
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست