responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 893

اراكى: مسأله استعمال آمپول‌هايى كه تزريق مى‌شود، تقويتى باشد يا غير تقويتى؛ و نيز سرم غذايى و تقويتى چون در موارد مذكور أكل و شرب صادق نيست اشكال ندارد. [1]گلپايگانى، صافى: مسأله احتياط مستحب آن است كه روزه دار از استعمال آمپول خوددارى كند و فرق بين آمپول‌ها نيست. و اگر لازم شد و تزريق كرد، روزۀ او باطل نمى‌شود.

خوئى، تبريزى: مسأله آمپولى كه عضو را بى‌حس مى‌كند يا به جهت ديگر استعمال مى‌شود، براى روزه دار اشكال ندارد. و بهتر آن است كه از استعمال آمپولى كه به جاى دواء و غذا به كار مى‌برند، خوددارى كند.

سيستانى: مسأله آمپول و سرم روزه را باطل نمى‌كند هر چند آمپول تقويتى يا سرم قندى نمكى باشد و هم چنين اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مى‌شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمى‌كند و هم چنين دارو در چشم و گوش ريختن روزه را باطل نمى‌كند اگر چه مزه آن به گلو برسد و اگر در بينى بريزد اگر به حلق نرسد روزه را باطل نمى‌كند.

مكارم: مسأله احتياط واجب آن است كه روزه دار از تزريق آمپول‌ها و سرمهايى كه به جاى غذا يا دواء به كار مى‌رود، خوددارى كند ولى تزريق آمپول‌هايى كه عضو را بى‌حس مى‌كند، اشكال ندارد.

زنجانى: مسأله احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم و آمپولى كه به جاى غذا بكار مى‌رود خود دارى كند، ولى تزريق آمپول دوايى و آمپولى كه عضو را بى‌حس مى‌كند، اشكال ندارد.

[مسأله 1577 اگر روزه دار چيزى را كه لاى دندان مانده است]

مسأله 1577 اگر روزه دار چيزى را كه لاى دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل مى‌شود.

فاضل: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1573.

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1578.

[مسأله 1578 كسى كه مى‌خواهد روزه بگيرد]

مسأله 1578 كسى كه مى‌خواهد روزه بگيرد، لازم نيست پيش از اذان دندانهايش را خلال كند، ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى‌رود (1) چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود، روزه‌اش باطل مى‌شود (2) بلكه اگر فرو هم نرود بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد.

(1) زنجانى: و روزه را باطل مى‌كند، چنانچه عمداً با خلال كردن بيرون نياورد روزه‌اش باطل مى‌باشد؛ هر چند خرده‌هاى غذا در روز فرو نرود.

سيستانى: بايد خلال كند. [پايان مسأله]

بهجت: بايد خلال كند. .

(2) اراكى، خوئى: بقيه مسأله ذكر نشده.

بهجت: و اگر هم فرو نرود، باز اخلال به نيّت كرده ولى اگر نمى‌داند كه غذا فرو خواهد رفت يا نه، مستحب است خلال كند و اگر هم اتّفاقاً و سهواً فرو برد، روزه باطل نيست.


[1] استفتاءات، ص (51) .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 893
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست