responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 89

مكارم: مسأله هر گاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مى‌شود، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت به قدرى كم باشد كه سرايت نكند، پاك است (مگر در ملاقات چيزى با مردۀ انسان پيش از غسل دادن، كه احتياط واجب اجتناب است هر چند خشك باشد) .

[مسأله 126 اگر چيز پاكى به چيز نجس برسد]

مسأله 126 اگر چيز پاكى به چيز نجس برسد و انسان شك كند كه هر دو يا يكى از آنها تر بوده يا نه، آن چيز پاك نجس نمى‌شود (1) .

(1) تبريزى: مگر حالت سابقۀ چيز پاك، رطوبت مُسريه باشد.

مكارم: مسأله اگر در ملاقات، يا در رطوبت داشتن شكّ كند، آن چيز نجس نمى‌شود.

[مسأله 127 دو چيزى كه انسان نمى‌داند كدام پاك و كدام نجس است]

مسأله 127 دو چيزى كه انسان نمى‌داند كدام پاك و كدام نجس است اگر چيز پاكى با رطوبت به يكى از آنها برسد (1) ، نجس نمى‌شود (2) ولى اگر يكى از آنها قبلاً نجس بوده و انسان نداند پاك شده يا نه، چنانچه چيز پاكى (3) به آن برسد نجس مى‌شود.

(1) سيستانى: اجتناب از آن لازم نيست، مگر در بعضى از موارد مثل آن كه حالت سابقه در هر دو نجاست باشد و يا آن كه با طرف ديگر هم چيز پاك ديگرى با رطوبت ملاقات كند.

(2) گلپايگانى، خوئى، تبريزى، زنجانى، صافى، فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.

(3) بهجت: با رطوبت. .

مكارم: مسأله هر گاه بداند قسمتى از فرش يا لباس نجس شده امّا نمى‌داند كدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى‌شود، همين طور هر دو چيزى كه مى‌داند يكى از آن دو نجس شده ولى نمى‌داند كدام نجس است، ملاقات با يكى از آن دو سبب نجاست نمى‌شود.

[مسأله 128 زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد]

مسأله 128 زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد هر قسمتى كه نجاست به آن برسد، نجس مى‌شود و جاهاى ديگر آن پاك است (1) و هم چنين است خيار و خربزه و مانند اينها.

(1) مكارم: مگر اين كه رطوبت به قدرى زياد باشد كه از جايى به جاى ديگر سرايت كند هم چنين خيار و خربزه و ماست و امثال آنها اگر رطوبت زياد و مسرى نداشته باشد، همان محلّ ملاقات نجس مى‌شود.

[مسأله 129 هر گاه شيره و روغن روان باشد]

مسأله 129 هر گاه شيره و روغن روان باشد همين كه يك نقطه از آن نجس شد، تمام آن نجس مى‌شود (1) . ولى اگر روان نباشد نجس نمى‌شود. (2)

(1) مكارم: اما اگر روان نباشد، به طورى كه از جايى به جايى سرايت كند، فقط محلّ ملاقات نجس است و مى‌توان آن را برداشت و دور ريخت.

نورى: ولى اگر روان نباشد همان نقطه‌اى كه نجس يا متنجس به آن اصابت كرده، نجس است و اگر آن را با مقدارى از اطرافش بردارند، بقيه پاك است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست