responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 885

(2) بهجت: بايد فوراً نيّت كند وگرنه روزۀ او باطل مى‌شود. [پايان مسأله]

زنجانى: بنا بر احتياط واجب نيت روزه نمايد و بعداً روزۀ آن روز را قضا كند. .

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: خوئى، تبريزى، سيستانى و فاضل نيست]

(4) زنجانى: بعد از ظهر متوجه شود، . .

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه سيستانى نيست]

(5) فاضل: بايد در ماه رمضان تا مغرب. .

(6) خوئى، تبريزى: و هم چنين است حكم بنا بر احتياط واجب اگر پيش از ظهر ملتفت شود و كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد.

سيستانى: و اگر بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است بنا بر احتياط واجب نيت روزه كند رجاءً و بعد از رمضان هم آن را قضا كند و امّا اگر پيش از ظهر ملتفت شود و كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد روزه‌اش صحيح است.

[مسأله 1562 اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود]

مسأله 1562 اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگيرد (1) و اگر بعد از اذان بالغ شود، روزۀ آن روز بر او واجب نيست (2) .

(1) اراكى: و هم چنين اگر بعد از اذان بالغ شود، چنانچه كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد، روزۀ آن روز بر او واجب است.

گلپايگانى، صافى: و احتياط واجب آن است كه اگر پيش از ظهر بالغ شود و مُفْطِرى به جا نياورده باشد آن روز را قصد روزه كند و تمام نمايد.

بهجت: و اگر بعد از اذان و قبل از ظهر بالغ شود، اگر چيزى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد، احتياط واجب در اين است كه بقيۀ آن روز را روزه بگيرد و بعداً قضاى آن روز را نيز بگيرد و هم چنين است اگر شخصى كه جنون دارد جنونش از بين برود و اين احتياط در بارۀ غير بالغى است كه از اول صُبح، نيّتِ روزه نداشته است، ولى چون روزۀ بچۀ مميز صحيح است اگر چه بر او واجب نيست اگر نيت روزه داشته باشد و در بين روز بالغ شود، روزه آن روز او صحيح است و قضا ندارد.

مكارم: و اگر بعد از اذان بالغ شود و كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد احتياط واجب آن است كه روزه را بگيرد و بعد هم قضا كند.

(2) سيستانى: ولى اگر قصدِ روزۀ مستحبّى كرده باشد احتياط مستحب اين است كه آن را تمام كند.

[مسأله 1563 كسى كه براى به جا آوردن روزۀ ميتى اجير شده]

مسأله 1563 كسى كه براى به جا آوردن روزۀ ميتى اجير شده (1) ، اگر روزۀ مستحبّى بگيرد اشكال ندارد (2) . ولى كسى كه روزۀ قضا يا روزۀ واجب ديگرى دارد (3) ، نمى‌تواند روزۀ مستحبى بگيرد (4) ، و چنانچه فراموش كند و روزۀ مستحب بگيرد، در صورتى كه پيش از ظهر يادش بيايد، روزۀ مستحبى او به هم مى‌خورد و مى‌تواند نيت خود را به روزۀ واجب برگرداند (5) و اگر بعد از ظهر ملتفت شود، روزۀ او باطل است (6) و اگر بعد از مغرب يادش بيايد، روزه‌اش صحيح است (7) گرچه بى‌اشكال نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 885
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست