responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 877

[س 612 اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد از نماز جمعه نخواند]

س 612: اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد از نماز جمعه نخواند، آيا مأموم مى‌تواند آن را احتياطاً به جا آورد؟ ج: براى او جايز است.

[س 613 آيا بر امام جمعه كسب اجازه از حاكم شرع واجب است]

س 613: آيا بر امام جمعه كسب اجازه از حاكم شرع واجب است؟ مراد از حاكم شرع چه كسى است؟ و آيا اين حكم در شهرهاى دور دست هم جارى است؟ ج: اصل جواز امامت براى اقامۀ نماز جمعه متوقف بر اين اجازه نيست، ولى ترتب احكام نصب وى براى امامت جمعه متوقف بر اين است كه منصوب از طرف ولى امر مسلمين باشد و اين حكم شامل هر سرزمين و شهرى كه ولى امر مسلمين در آن حاكم و مطاع است، مى‌شود.

[س 614 آيا جايز است امام جمعه منصوب ]

س 614: آيا جايز است امام جمعه منصوب در صورت نبودن مانع يا معارض نماز جمعه را در غير از مكانى كه براى آنجا نصب شده، اقامه نمايد؟ ج: اين عمل فى نفسه جايز است، ولى احكام انتصاب براى امامت جمعه بر آن مترتب نمى‌شود.

[س 615 انتخاب امام جمعه موقت ]

س 615: آيا انتخاب امام جمعه موقت بايد به وسيله ولى فقيه باشد يا اين كه خود ائمه جمعه مى‌توانند افرادى را به عنوان امام جمعه موقت انتخاب نمايند؟ ج: جايز است امام جمعه منصوب شخصى را به عنوان جانشين موقت براى خودش انتخاب كند، ولى بر امامت فرد نائب، احكام انتصاب از طرف ولى فقيه مترتب نمى‌شود.

[س 616 اگر مكلّف امام جمعه منصوب را عادل نداند]

س 616: اگر مكلّف امام جمعه منصوب را عادل نداند و يا در عدالت او شك داشته باشد، آيا براى حفظ وحدت مسلمانان مى‌تواند به او اقتدا كند؟ آيا كسى كه در نماز جمعه شركت نمى‌كند، جايز است ديگران را تشويق به عدم حضور در آن نمايد؟ ج: اقتدا به كسى كه او را عادل نمى‌داند و يا در عدالت وى شك دارد، صحيح نيست و نماز جماعت او هم صحيح نمى‌باشد، ولى حضور و شركت در نماز جماعت براى حفظ وحدت اشكال ندارد، و در هر صورت حق ندارد ديگران را ترغيب و تشويق به عدم حضور در نماز جمعه كند.

[س 617 مجرد كشف خلاف دليل بر دروغ گويى نيست]

س 617: شركت نكردن در نماز جمعه كه براى مكلّف دروغ‌گويىِ امام جمعۀ آن ثابت شده است، چه حكمى دارد؟ ج: مجرد كشف خلاف چيزى كه امام جمعه گفته، دليل بر دروغ گويى او نيست، زيرا ممكن است گفتۀ او از روى اشتباه يا خطا و يا توريه باشد، و سزاوار نيست انسان به مجرد توهّم خروج امام جمعه از عدالت، خود را از بركات نماز جمعه محروم نمايد.

[س 618 تشخيص و احراز عدالت امام جمعه]

س 618: آيا تشخيص و احراز عدالت امام جمعه منصوب از طرف امام راحل يا ولى فقيه عادل، بر مأموم واجب است، يا اين كه انتصاب او به امامت جمعه براى اثبات عدالت وى كافى است؟ ج: اگر نصب او به امامت جمعه موجب وثوق و اطمينان مأموم به عدالت وى شود، در صحت اقتدا به او كافى است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 877
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست