responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 848

(1) فاضل: و دومين ركعت نماز خود را به طور فرادى به جا مى‌آورد. [پايان مسأله]

(2) مكارم: خلاف احتياط است.

تبريزى: اگر قبل از ركوع ركعت دوم به امام برسد و اقتدا كند نمازش صحيح است (به شرط آن كه وقت به اندازه‌اى باشد كه ركعت دوم او هم در وقت واقع شود) در اين صورت ركعت دوم نماز خود را بطور فرادى به جا مى‌آورد و اگر در ركوع ركعت دوم امام را درك كند بايد به قصد رجاء اقتداء كند و ركعت دوم نماز خود را بطور فرادى به جا آورد لكن نمى‌تواند به آن اكتفاء كند و بايد نماز ظهر را هم به جا آورد.

اراكى: مسأله اگر مأموم به ركعت اوّل نماز جمعه نرسيد و به ركعت دوم هر چند در ركوع باشد خود را برساند، صحيح است و ركعت دوم را خود با هر سوره‌اى كه بخواهد پس از سلام امام فرادى مى‌خواند و اگر مأموم در ركعت دوم پس از گفتن تكبيرة الاحرام و رفتن به ركوع شك كند كه ركوع امام را درك كرده يا نه نمازش باطل است و بايد نماز ظهر بخواند.

كيفيت نماز جمعه

23 نماز جمعه دو ركعت است و كيفيت آن مانند نماز صبح است و مستحب است كه حمد و سوره با صداى بلند خوانده شود و در ركعت اول بعد از حمد، «سوره جمعه» و در ركعت دوم، «سوره منافقون» را قرائت نمايند.

اراكى: مسأله نماز جمعه دو ركعت است هم چون نماز صبح و به جاى نماز ظهر خوانده مى‌شود و داراى دو خطبه و شرايط خاصى است كه خواهد آمد. در نماز جمعه سورۀ معيّنى معتبر نيست ولى مستحب است در ركعت اول پس از حمد، سورۀ جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد، سورۀ منافقون خوانده شود. احتياط آن است كه امام جمعه، حمد و سورۀ نماز جمعه را بلند بخواند.

24 نماز جمعه داراى دو قنوت است، قنوت اول قبل از ركوع ركعت اول و قنوت دوم پس از ركوع ركعت دوم است.

اراكى: مسأله در نماز جمعه، دو قنوت مستحب است: يكى در ركعت اول قبل از ركوع كه پس از خواندن قنوت به ركوع رود و ديگرى در ركعت دوم بعد از ركوع كه پس از پايان قنوت به سجده رود.

25 نماز جمعه داراى دو خطبه است كه مانند اصل نماز، واجب بوده و بايد توسط امام جمعه ايراد شود. بدون اين دو خطبه نماز جمعه محقق نمى‌شود.

اراكى: مسأله خواندن دو خطبه و مقدّم بودن آنها بر نماز، شرط صحت نماز جمعه است و اگر اخلال به هر دو يا يكى از آنها يا به تقديم آنها نمايد، باطل است.

26 واجب است دو خطبه را قبل از نماز جمعه بخواند و اگر اول نماز جمعه را به جا آورد باطل است و در صورتى كه وقت باقى است بايد پس از ايراد خطبه‌ها مجدداً

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 848
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست