responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 843

اراكى: مسأله نماز جمعه عبادتى است هم چون نمازهاى ديگر كه در ظهر روز جمعه با شرايطى خاصّ انجام مى‌شود و در فضيلت اين نماز همين بس كه سوره‌اى در قرآن به اين نام آمده و در آنجا صريحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آيه آمده است: هنگامى كه صداى مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدى معامله و تجارت را رها ساز و براى انجام اين فريضۀ الهى حاضر شو، كه از همه چيز براى شما بهتر است، (مراد از ذكر در آيه، به اتفاق مفسران نماز جمعه است) . و نيز در روايت آمده كه: نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بر بدن و موجب تخفيف هولهاى قيامت و كشيده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است. و ثواب شركت در نماز جمعه براى غير مستطيع، معادل با حج است و در روايات ديگر تاركين آن را سخت نكوهش كرده تا آنجا كه مى‌خوانيم: كسى كه سه هفته آن را ترك كند منافق مى‌باشد. در زمان غيبت، نماز جمعه، واجب تخييرى است و افضل از ظهر مى‌باشد. در زمان غيبت، نماز جمعه كفايت از ظهر مى‌كند.

(2) كسى كه نماز جمعه را به جا آورده واجب نيست نماز ظهر را هم بخواند، ولى احتياط مستحب آن است كه آن را نيز به جا آورد.

اراكى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1.

شرايط نماز جمعه

3 نماز جمعه تنها توسط مردان منعقد مى‌شود، ولى زنان هم مى‌توانند در آن شركت كنند.

اين مسأله در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست 4 نماز جمعه بايد به جماعت برگزار شود و نمى‌توان آن را به طور فرادىٰ به جا آورد (1) .

(1) اراكى: اگر فرادىٰ بخواند و يا عمداً قصد فرادى كند نمازش باطل مى‌شود.

5 همۀ شرائطى كه در نماز جماعت معتبر است در نماز جمعه نيز لازم است، مانند نبودن حائل، بالاتر نبودن جاى امام، فاصله بيش از حدّ نداشتن و غير اينها.

[1] اين مسأله در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست (6) همه شرائطى كه در امام جماعت لازم است بايد در امام جمعه هم باشد مانند عقل، ايمان، حلال‌زادگى و عدالت. ولى امامت كودكان و زنان در نماز جمعه جايز نيست اگر چه در نمازهاى ديگر براى خودشان جايز باشد.

اراكى: مسأله امام جماعت در نماز جمعه بايد بالغ، عاقل، مرد، عادل، حلال‌زاده و شيعۀ دوازده امامى باشد و ساير شرايطى كه در جماعت نمازهاى يوميه شرط است


[1] فاضل، نورى: پيرامون شرايط، موانع، مبطلات، خلل، شك، سهو و غيره به فصل مربوط به نماز جماعت مراجعه شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 843
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست