responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 839

(3) خوئى، سيستانى، تبريزى: اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاى ميّت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بعد از عمل به دستورى كه در مسأله قبلى ذكر شد اگر چيزى از مال او زياد آمد. .

(4) صافى: در صورتى كه وصيت كرده باشد براى او نماز استيجار نمايند و ورثه هم وصيت او را در زايد بر ثلث اجازه كرده باشند، باقى ماندۀ تركۀ او را صرف استيجار نماز براى او نمايند و اگر ورثه اجازه نكردند، ثلث باقى مانده را به مصرف نمازش برسانند.

بهجت: مسأله اگر اجير، تمام اجرت را بگيرد و پيش از تمام كردن نمازهاى ميّت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براى نمازهايى كه اجير بوده، ديگرى را اجير نمايند و قضاى نماز خودش، بر ولىّ اوست.

نماز استيجارى، نوافل، و مسائل متفرّقۀ نماز (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[نماز استيجارى]

[س 709 من قادر بر خواندن نماز نيستم]

س 709: من قادر بر خواندن نماز نيستم، آيا جايز است كه شخصى به نيابت از من نماز بخواند؟ آيا فرقى بين اين كه نائب طلب اجرت كند و يا طلب اجرت نكند، وجود دارد؟ ج: شخص مكلف تا زنده است بايد نمازهاى واجبش را خودش، به هر نحو كه مى‌تواند، انجام دهد و نماز نائب چه با اجرت و چه بدون اجرت براى او مجزى نيست.

[س 710 كسى كه نماز استيجارى مى‌خواند]

س 710: كسى كه نماز استيجارى مى‌خواند: (1) آيا گفتن اذان و اقامه و سلامهاى سه‌گانه و تسبيحات اربعه به طور كامل بر او واجب است؟ (2) اگر يك روز مثلاً نماز ظهر و عصر را بخواند و در روز بعد نمازهاى پنجگانه را به طور كامل به جا آورد، آيا رعايت ترتيب لازم است؟ (3) آيا در نماز استيجارى، ذكر خصوصيات ميّت شرط است يا خير؟ ج: ذكر خصوصيات ميّت لازم نيست، و رعايت ترتيب فقط بين نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء شرط است، و هر گاه در عقد اجاره كيفيت خاصى بر اجير شرط نشده باشد و كيفيت معهودى كه اطلاق عقد اجاره به آن انصراف پيدا كند، هم وجود نداشته باشد، بر اجير لازم است كه نماز را با مستحباتى كه انجام آن متعارف است بخواند، ولى واجب نيست كه براى هر نمازى اذان بگويد.

نوافل

[س 711 آيا بايد نمازهاى نافله بلند خوانده شود]

س 711: آيا بايد نمازهاى نافله بلند خوانده شود يا آهسته؟ ج: مستحب است كه نافله‌هاى روز آهسته و نافله‌هاى شب بلند خوانده شود.

[س 712 نماز شب به صورت نماز چهار ركعتى صحيح نيست]

س 712: آيا جايز است نماز شب را كه دو ركعت دو ركعت خوانده مى‌شود، به صورت دو نماز چهار ركعتى و يك دو ركعتى و يك نماز وتر خواند؟ ج: خواندن نماز شب به صورت نماز چهار ركعتى صحيح نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 839
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست