مكارم: مسأله نماز عيد را در فضاى باز بخواند نه زير سقف.
بهجت: مسأله مستحب است نماز عيد را زير آسمان بخواند.
مسائل اختصاصى
گلپايگانى، خوئى، تبريزى، صافى: مساله (1537) سيستانى: مسأله 1509 احتياط مستحب آن است كه زنها از رفتن به نماز عيد خوددارى كنند ولى اين احتياط براى زنهاى پير نيست.
زنجانى: مسأله 1537 مستحب، بلكه مطابق احتياط استحبابى، است كه زنها از رفتن به نماز عيد خوددارى كنند، ولى اين امر براى پير زنها نيست.
خوئى، گلپايگانى، تبريزى، صافى، زنجانى: مسأله 538
(1) سيستانى: مسأله 1510 در نماز عيد هم مثل نمازهاى ديگر، مأموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى ديگر نماز را خودش بخواند.
خوئى، گلپايگانى، تبريزى: مسأله 1539 اگر مأموم موقعى برسد كه امام مقدارى از تكبيرها را گفته، بعد از آن كه امام به ركوع رفت بايد آن چه از تكبيرها و قنوتها را كه با امام نگفته، خودش بگويد و اگر در هر قنوت يك «سبحان اللّٰه» يا يك «الحمد للّٰه» بگويد، كافى است.
سيستانى: و ركوع را درك كند و اگر در هر قنوت يك بار «سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه» بگويد كافى است و اگر فرصت نبود فقط تكبيرها را بگويد و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود كافى است متابعت كند و به ركوع برود.
زنجانى: اگر در هر قنوت يك ذكر يا دعاى مختصر، مثل يك سُبْحٰانَ اللّٰهِ يا يك اَلْعَفْوَ يا يك اَلْجَنَّةَ بگويد، كافى است.
صافى: اگر در هر قنوت يك «سبحان اللّٰه» و يك «الحمد للّٰه» بگويد كافى است.
گلپايگانى، صافى: مسأله 1540 اگر در نماز عيد موقعى برسد كه امام در ركوع است، چنانچه بتواند اقتدا كند و تكبيرها و قنوتها را مختصراً اگر چه به يك «سبحان اللّٰه» باشد بگويد و درك ركوع امام كند اشكالى ندارد و الاّ احتياط آن است كه در حال ركوع اقتدا نكند.
خوئى، تبريزى، زنجانى: مسأله 1540 سيستانى: مسأله 1512 اگر در نماز عيد موقعى برسد كه امام در ركوع است، مىتواند نيّت كند و تكبير اوّل نماز را بگويد و به ركوع رود.
[مسأله 1529 اگر شك كند در تكبيرهاى نماز و قنوتهاى آن]
مسأله 1529 اگر شك كند در تكبيرهاى نماز و قنوتهاى آن، (1) (اگر از محل آن تجاوز نكرده است (2)) بنا بر اقلّ بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده اشكال ندارد (3) .
اين مسأله در رساله آيات عظام: گلپايگانى، خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى و صافى نيست
(1) فاضل: چنانچه از محل آن تجاوز كرده به شك خود اعتنا نكند، ولى. .
(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست]
(3) بهجت: و اگر در حال قنوت شك كرد كه تكبير گفته يا نه، بنا بر أظهر به اين شك اعتنا نكند.
[مسأله 1530 اگر قرائت يا تكبيرات يا قنوتها را فراموش كند]
مسأله 1530 اگر قرائت يا تكبيرات يا قنوتها را فراموش كند و به جا نياورد (1) نمازش صحيح است.