responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 819

(2) زنجانى: و الاّ بايد آن را بشكند، و اول، نماز آيات، بعد نماز يوميه را به جا آورد.

(3) [كلمۀ «بايد» در رساله آيات عظام: خوئى، تبريزى و سيستانى نيست]

[مسأله 1505 اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است]

مسأله 1505 اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است، بايد نماز آيات را رها كند و مشغول نماز يوميه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از انجام كارى كه نماز را به هم بزند، بقيۀ نماز آيات را از همان جا كه رها كرده بخواند.

[مسأله 1506 اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد]

مسأله 1506 اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد (1) و تا آخر مدتى كه خورشيد يا ماه باز مى‌شوند در حال حيض يا نفاس باشد نماز آيات بر او واجب نيست (2) و قضا هم ندارد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) خوئى، تبريزى: يا رعد و برق و مانند اينها اتّفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.

سيستانى: يا زلزله اتفاق بيفتد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.

(2) فاضل: ولى بنا بر احتياط واجب پس از پاك شدن قضا نمايد. و هم چنين اگر زلزله يا ساير آيات پديد آمد، بنا بر احتياط واجب پس از پاك شدن نماز آيات را به جا آورد.

گلپايگانى، صافى: مسأله نماز آيات بر حائض و نفساء در حال حيض يا نفاس واجب نيست ولى بعد از پاك شدن بنا بر احتياط لازم بايد (صافى: بنا بر احتياط مستحب آن را) به جا آورد و در گرفتن ماه و خورشيد بنا بر احتياط نيّت ادا و قضا نكند ولى در غير اين دو نيّت ادا كند.

زنجانى: مسأله حائض و نفساء، نمى‌توانند نماز آيات بخوانند و اگر در حال حيض يا نفاس زن، خورشيد يا ماه بگيرد، پس اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده است، بنا بر احتياط واجب، بايد قضا نمايد و اگر خبردار نشد و كسوف يا خسوف كلى بود، بنا بر احتياط واجب، قضا دارد و الاّ، قضا واجب نيست. و اگر در حال حيض يا نفاس، زلزله يا رعد و برق و مانند اينها اتفاق بيفتد، بنا بر احتياط واجب، بايد بعد از پاك شدن، نماز آيات را بخواند.

دستور نماز آيات

[مسأله 1507 نماز آيات دو ركعت است]

مسأله 1507 نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و دستور آن است كه (1) انسان بعد از نيت، تكبير بگويد و يك حمد و يك سورۀ تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره يك حمد و يك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نمايد و برخيزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام هد.

(1) زنجانى: به چند شكل مى‌توان آن را به جا آورد: يكى از شكلهاى آن اين است كه. .

[مسأله 1508 در نماز آيات ممكن است انسان بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد]

مسأله 1508 در نماز آيات ممكن است انسان (1) بعد از نيت و تكبير و خواندن حمد، آيه‌هاى يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا بيشتر (2) از آن را بخواند و به ركوع رود (3) و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 819
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست