س 596: در چه صورتى زن مىتواند امام جماعت شود؟ ج: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.
[س 597 شركت زنان در نماز جماعت]
س 597: شركت زنان (مانند مردان) در نماز جماعت از جهت استحباب و كراهت چه حكمى دارد؟ شركت آنها در صورتى كه پشت سر مردان بايستند چه حكمى دارد؟ آيا در حالى كه پشت سر مردان براى نماز جماعت ايستادهاند، احتياج به پرده و ساتر است؟ اگر در نماز كنار مردان بايستند، از جهت حائل چه حكمى دارد؟ با توجه به اين كه پشت پرده بودن زنان هنگام نماز جماعت و سخنرانىها و مراسم ديگر، موجب تحقير و اهانت به آنها مىشود.
ج: حضور و شركت زنان در نماز جماعت اشكال ندارد، و اگر پشت سر مردان بايستند، احتياجى به حائل و پرده نيست، ولى اگر در كنار مردان بايستند سزاوار است كه حائلى بين آنها باشد تا كراهت كنار هم ايستادن مردان و زنان در نماز برطرف شود، و اين كه وجود حائل بين زنان و مردان در نماز موجب تحقير و توهين به شأن و كرامت زنان مىشود، توهم و خيالى بيش نيست و اساسى ندارد، بعلاوه دخالت دادن نظرات شخصى در فقه صحيح نيست.
[س 598 كيفيت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان]
س 598: كيفيت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است؟ ج: زنان مىتوانند پشت سر مردان بدون فاصله بايستند.
اقتدا به اهل سنت
[س 599 نماز جماعت پشت سر اهل سنت]
س 599: آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است؟ ج: نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جايز و صحيح است.
[س 600 محل كار من در يكى مناطق كردنشين است]
س 600: محل كار من در يكى مناطق كردنشين است كه اكثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حكمى دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟ ج: مشاركت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد، و از غيبت بايد پرهيز شود.
[س 601 در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت]
س 601: در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شركت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مىكنيم، مثل نماز بصورت تكتف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟ ج: اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن كارها باشد، نماز صحيح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تكتف در نماز جايز نيست، مگر اين كه ضرورت آن را اقتضا كند.
[س 602 در مكه و مدينه]
س 602: در مكه و مدينه به استناد فتواى امام خمينى «قدس سره» نماز جماعت را با برادران اهل سنت مىخوانيم و گاهى براى درك فضيلت نماز در مسجد مثل اداء نماز عصر يا عشاء بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به صورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش به جا مىآوريم، اين نمازها چه حكمى دارد؟ ج: نماز در فرض مذكور محكوم به صحت است.