هم چنين الكل صنعتى كه همان الكل سفيد به اضافه مقدارى مواد سمّى است و كاربرد صنعتى دارد پاك مىباشد. ادكلن و مواد صنعتى ديگر نيز كه مشتمل بر الكل مىباشد پاك است.
سيستانى: مسأله الكل؛ چه صنعتى، چه طبّى، به تمام اقسامش پاك است.
مكارم: مسأله الكل طبّى و صنعتى كه انسان نمىداند از چيز مستكنندۀ مايع گرفته شده پاك است، هم چنين ادكلن و عطرها و داروهايى كه با الكل طبّى يا صنعتى مخلوط است.
مسأله اختصاصى
مكارم: مسأله 125 الكلهايى كه ذاتاً قابل شرب نيست يا جنبۀ سمّى دارد، نجس نيست، ولى هر گاه آن را رقيق كنند و مشروب و مُسكر باشد، نوشيدنش حرام است و احتياطاً حكم نجس دارد.
[مسأله 113 اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد]
مسأله 113 اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد، حرام، ولى نجس نيست مگر آن كه معلوم شود كه مستكننده است (1) و اگر به واسطۀ پختن جوش بيايد خوردنش حرام است ولى نجس نيست.
(1) اراكى: اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد، حرام و پاك بودن آن محل اشكال است. .
خوئى، فاضل، تبريزى: مسأله اگر انگور و آب انگور به خودى خود يا به واسطۀ پختن جوش بيايد، پاك است ولى خوردن آن حرام است.
گلپايگانى، صافى: و آن چه به آتش جوش آمده اگر به آتش، دو ثلث آن كم شود حلال مىشود و آن چه به غير آتش جوش آمده به سركه شدن حلال مىشود.
زنجانى: خوردن آن حرام و بنا بر احتياط نجس مىباشد.
مكارم: مسأله هر گاه آب انگور به خودى خود جوش آيد (جوش آمدنى كه معمولاً مقدّمۀ شراب شدن است) نجس و حرام است، ولى اگر با حرارت آتش يا غير آن به جوش آيد نجس نيست، ولى خوردنش حرام است هم چنين آب خرما و مويز و كشمش بنا بر احتياط واجب.
نورى: مسأله اگر آب انگور به خودى خود جوش بيايد نجس است و اگر بواسطه پختن جوش بيايد، خوردنش حرام است؛ ولى نجس نيست. و اگر به واسطۀ جوشاندن به آتش، دو سوّم آن كم شود حرام بودن آن نيز برطرف مىشود.
بهجت: مسأله اگر انگور و آب انگور به واسطۀ پختن يا غير آن، جوش بيايد، بنا بر اقوىٰ و احوط، نجس و خوردنش حرام است و بايد از آن اجتناب نمود.
سيستانى: مسأله اگر آب انگور به خودى خود يا به واسطۀ پختن جوش بيايد، پاك، ولى خوردن آن حرام است و هم چنين انگور جوشيده، بنا بر احتياط واجب حرام است ولى نجس نيست.
[مسأله 114 خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند]
مسأله 114 خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آنها حلال است (1) .
(1) گلپايگانى، صافى: اگر چه احتياط غير لازم آن است كه از آنها اجتناب كنند.
نورى، زنجانى: اگر چه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند.