(2) سيستانى: مىتواند آن مقدارى را كه نمىشنود بخواند.
بهجت: بايد بنا بر احتياط همان قدر از حمد و سوره را نخواند.
[مسأله 1464 اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند]
مسأله 1464 اگر مأموم سهواً حمد و سوره بخواند، يا خيال كند صدايى را كه مىشنود صداى امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده، نمازش صحيح است.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
[مسأله 1465 اگر شك كند كه صداى امام را مىشنود يا نه]
مسأله 1465 اگر شك كند كه صداى امام را مىشنود يا نه، يا صدايى بشنود و نداند صداى امام است يا صداى كس ديگر، مىتواند حمد و سوره بخواند (1) .
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) اراكى: احتياط مستحب آن است كه حمد و سوره نخواند.
گلپايگانى، فاضل، صافى: مىتواند به قصد قربت مطلقه حمد و سوره بخواند.
مكارم: مسأله هر گاه شك كند صداى امام است يا صداى كسى ديگر، بنا بر احتياط حمد و سوره را نخواند.
[مسأله 1466 مأموم بايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند]
مسأله 1466 مأموم بايد در ركعت اول (1) و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است به جاى آن ذكر بگويد.
(1) فاضل: احتياط واجب آن است كه مأموم در ركعت اوّل. .
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1462.
اراكى، گلپايگانى، بهجت، صافى: مسأله مكروه است كه مأموم در ركعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر حمد و سوره بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر بگويد.
خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: مسأله مأموم در ركعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر، (سيستانى: بنا بر احتياط) نبايد حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر بگويد.
[مسأله 1467 مأموم نبايد تكبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد]
مسأله 1467 مأموم نبايد تكبيرة الاحرام را پيش از امام بگويد (1) بلكه احتياط واجب آن است كه تا تكبير امام تمام نشده تكبير نگويد (2) .
(1) مكارم: ولى در ذكرهاى ديگر مانع ندارد، هر چند احتياط مستحب آن است كه اگر صداى امام را بشنود پيش از او نگويد.
(2) اراكى: بايد تا تكبير امام تمام نشده تكبير نگويد.
گلپايگانى، صافى: احتياط آن است كه تا تكبير امام تمام نشده تكبير نگويد.
سيستانى: احتياط مستحب آن است كه تا تكبير امام تمام نشده، تكبير نگويد.
[مسأله 1468 اگر مأموم پيش از امام عمداً هم سلام دهد]
مسأله 1468 اگر مأموم پيش از امام عمداً هم سلام دهد نمازش صحيح است.