(1) اراكى: اشكال دارد مگر آن كه در نمازى كه خوانده مأموم بوده و در نمازى كه دوباره مىخواند، امام جماعت باشد.
خوئى، تبريزى: چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشكال دارد مگر اين كه اماماً اعاده نمايد به شرطى كه در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد.
سيستانى: هر چند استحبابش ثابت نيست ولى رجاءً آوردن آن مانعى ندارد.
بهجت: جواز جماعت، محلّ تأمّل است ولى در صورتى كه جماعت دوّم داراى مزايايى باشد كه در شرع، رجحان داشته باشد و كسى بخواهد به اميد مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جايز است.
زنجانى: در صورتى كه برخى از افراد جماعت دوم امام يا مأمومين افراد ديگرى باشند اشكال ندارد.
(2) فاضل: و او امام باشد. .
گلپايگانى، صافى: مسأله اگر امام يا مأموم بخواهد در نمازى كه به جماعت خوانده دوباره براى مأموم ديگرى كه جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جايز است ولى اگر بخواهد براى دفعۀ سوّم باز با جماعت بخواند اشكال دارد.
مكارم: مسأله جايز است «امام جماعت» كه يك بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت ديگرى دوباره بخواند، اما بيش از دو بار اشكال دارد، بنا بر اين يك امام جماعت مىتواند در دو مسجد اقامۀ جماعت كرده و نماز را دوباره بخواند.
[مسأله 1405 كسى كه در نماز وسواس دارد]
مسأله 1405 كسى كه در نماز وسواس دارد (1) و فقط (2) در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مىشود، بايد نماز را با جماعت بخواند.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) خوئى، سيستانى، تبريزى: كسى كه در نماز به حدّى وسواس دارد كه موجب بطلان نمازش مىشود. .
(2) مكارم: كسى كه در نماز وسواس دارد، و وسواس او اسباب اشكال نماز مىشود، چنانچه بداند. .
[مسأله 1406 اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند]
مسأله 1406 اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند (1) ، چون اطاعت پدر و مادر واجب است بنا بر احتياط واجب بايد نماز را به جماعت بخواند و قصد استحباب نمايد.
اين مسأله در رساله آيات عظام: مكارم و بهجت نيست
(1) اراكى: نماز جماعت بر او واجب مىشود.
خوئى، تبريزى، زنجانى: در صورتى كه ترك آن موجب عقوقش شود (زنجانى: موجب اذيتشان شود) نماز جماعت بر او واجب مىشود (خوئى، زنجانى: و در غير اين صورت واجب نيست) .
گلپايگانى، صافى: و از نافرمانى او اذيّت شوند، نماز جماعت بر او واجب مىشود.
فاضل: در صورتى كه ترك آن موجب اذيت و ناراحتى يا اسائۀ ادب به پدر يا مادر باشد واجب است نماز را به جماعت بخواند.