responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 751

خوئى، تبريزى، نورى: مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست، مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب هست، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز اگر چه بهتر (خوئى: در غير آنها نيز) مراعات ترتيب است.

سيستانى: بقيه مسأله ذكر نشده.

زنجانى: مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست بلكه مطابق احتياط استحبابى است؛ مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب لازم است؛ مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز، كه در قضاى آنها نيز لازم است.

بهجت: مسأله قضاى نمازهاى يوميه در صورتى كه ترتيب آنها معلوم باشد بايد به ترتيب خوانده شود، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر اظهر و أحوط بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد.

فاضل: مسأله احتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند و در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.

مكارم: مسأله در نماز قضا ترتيب لازم نيست، جز در ميان قضاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء از يك روز.

[مسأله 1376 اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه را بخواند]

مسأله 1376 اگر بخواهد قضاى چند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند، يا مثلاً بخواهد قضاى يك نماز يوميه و چند نماز غير يوميه را بخواند، لازم نيست آنها را به ترتيب به جا آورد.

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1375.

[مسأله 1377 اگر كسى نداند كه نمازهايى كه از او قضا شده]

مسأله 1377 اگر كسى نداند كه نمازهايى كه از او قضا شده كدام يك جلوتر بوده، لازم نيست به طورى بخواند كه ترتيب حاصل شود و هر يك را مى‌تواند مقدم بدارد.

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: سيستانى و مكارم نيست

گلپايگانى، صافى: مسأله گذشت در مسأله [(1375)]كه در قضاى نمازها ترتيب لازم نيست، خصوصاً در صورتى كه ترتيب فوت را فراموش كرده باشد مگر در جايى كه در اداى آنها ترتيب واجب باشد، ولى اگر بخواهد احتياط كند و مراعات ترتيب نمايد، خوب است و اگر بخواهد طورى آنها را بخواند كه يقين كند به ترتيبى كه قضا شده به جا آورده است، اگر قضاى يك نماز ظهر و يك نماز مغرب بر او واجب است و نمى‌داند كدام اوّل قضا شده، احتياطاً بايد اوّل يك نماز مغرب و بعد از آن يك نماز ظهر و دوباره نماز مغرب را بخواند، يا اوّل يك نماز ظهر و بعد از آن يك نماز مغرب و دوباره نماز ظهر را بخواند، تا يقين كند هر كدام را كه اوّل قضا شده اوّل خوانده است.

خوئى، تبريزى: مسأله اگر ترتيب نمازهايى را كه نخوانده، فراموش كند بهتر آن است كه طورى آنها را بخواند كه يقين كند به ترتيبى كه قضا شده به جا آورده است. مثلاً اگر قضاى يك

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 751
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست