مسأله 99 خونى كه گاهى موقع دوشيدن شير ديده مىشود نجس است و شير را نجس مىكند.
[مسأله 100 خونى كه از لاى دندانها مىآيد]
مسأله 100 خونى كه از لاى دندانها مىآيد، اگر به واسطۀ مخلوط شدن با آب دهان از بين برود، (1) پاك است (2) و فرو بردن آب دهان در اين صورت اشكال ندارد (3) .
(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: اجتناب از آب دهان لازم نيست. [پايان مسأله]
(2) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.
(3) گلپايگانى، صافى: پاك است ولى بهتر آن است كه آن را فرو نبرند.
زنجانى: پاك است ولى احتياط آن است كه آن را فرو نبرند.
مكارم: مسأله خونى كه از لثه يا جاى ديگر دهان بيرون مىآيد هر گاه در آب دهان حلّ شود و از بين برود پاك است و فرو بردن آب دهان نيز در اين صورت جايز است ولى عمداً اين كار را نكند.
نورى: مسأله خونى كه از لاى دندانها مىآيد نجس و خوردن آن حرام است؛ ولى اگر به واسطۀ مخلوط شدن با آب دهان از بين برود پاك است؛ ولى فرو بردن آب دهان در اين صورت اشكال دارد.
[مسأله 101 خونى كه به واسطۀ كوبيده شدن، زير ناخن يا زير پوست مىميرد]
مسأله 101 خونى كه به واسطۀ كوبيده شدن، زير ناخن يا زير پوست مىميرد، اگر طورى شود كه ديگر به آن خون نگويند، پاك است و اگر به آن خون بگويند (1) در صورتى كه ناخن يا پوست سوراخ شود (2) اگر مشقت ندارد بايد براى وضو و غسل خون را بيرون آورند (3) و اگر مشقّت دارد (4) بايد اطراف آن را به طورى كه نجاست زياد نشود، بشويند و پارچه يا چيزى مثل پارچه، بر آن بگذارند (5) و روى پارچه دست تر بكشند (6) .
(1) بهجت: نجس است و. .
سيستانى: و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود به طورى كه خون جزء ظاهر بدن حساب شود، اگر بيرون آوردن خون و تطهير محل، جهت وضو يا غسل مشقت زياد دارد بايد تيمم نمايد. [پايان مسأله]
(2) فاضل: اگر به آن خون بگويند در صورتى نجس است كه ناخن يا پوست سوراخ شود، و در اين صورت. .
(3) خوئى، تبريزى: اگر به آن خون بگويند نجس است و در اين صورت چنانچه ناخن يا پوست سوراخ شود اگر بيرون آوردن خون و تطهير محلّ، جهت وضو يا غسل مشقت (خوئى: مشقت زياد) دارد بايد تيمم نمايد (تبريزى: و بنا بر احتياط لازم وضو هم بگيرد به طورى كه وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود) . [پايان مسأله]
گلپايگانى، صافى: اگر به آن خون بگويند نجس است و در اين صورت اگر مشقت ندارد بايد براى وضو و غسل آن را برطرف سازند. .
زنجانى: اگر به آن خون بگويند، نجس است و در اين صورت، چنانچه ناخن يا پوست سوراخ