responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 724

تا وقتى مسافرت نكرده، بايد نمازش را تمام بخواند و لازم نيست دوباره قصد ماندن ده روز كند.

[مسأله 1348 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند]

مسأله 1348 مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند، بايد روزۀ واجب را بگيرد (1) و مى‌تواند روزۀ مستحبى را هم به جا آورد (2) و نماز جمعه و نافلۀ ظهر و عصر و عشا را هم بخواند.

(1) زنجانى: بايد روزه واجب معيّن مثل روزه ماه رمضان را بگيرد. .

(2) گلپايگانى، مكارم، صافى، بهجت، سيستانى، زنجانى: و نافلۀ ظهر و عصر و عشا را هم بخواند.

[مسأله 1349 مسافرى كه قصد كرده ده روز در جايى بماند بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى]

مسأله 1349 مسافرى كه قصد كرده ده روز در جايى بماند اگر (بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى بخواهد (1)) به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است برود و برگردد (2) به محل اقامۀ خود، بايد نماز را تمام بخواند (3) .

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه فاضل نيست]

(2) گلپايگانى، صافى: و دوباره در جاى اوّل ده روز بماند، از وقتى كه مى‌رود تا برمى‌گردد و بعد از برگشتن بايد نماز را تمام بخواند ولى اگر نخواهد بعد از برگشتن ده روز بماند، در موقع رفتن به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است و در مدّتى كه آنجا مى‌ماند نماز او تمام است و از آنجا كه برمى‌گردد، اگر قصد هشت فرسخ داشته باشد شكسته است و اگر قصد هشت فرسخ نداشته باشد تمام است. پس مثل اهل علم كه براى تبليغ به محلّى مى‌روند اگر بعد از قصد ده روز و خواندن يك نماز چهار ركعتى به محلّ ديگر كه چهار فرسخ نباشد دعوت شوند و بخواهند يك دهه يا يك ماه در آن دو محلّ رفت و آمد كنند، نمازشان در هر دو محلّ تمام است مگر وقتى كه انشاء سفر جديد نمايند مثل اين كه روز آخر رفت و آمد از محلّ دوّم به قصد وطن حركت كند كه در اين صورت بعد از خروج از حدّ ترخّص نماز شكسته است اگر چه از محلّ اوّل كه محلّ اقامه بوده عبور نمايد.

(3) بهجت: تا وقتى كه سفر شرعى جديدى را آغاز نكرده، بايد نماز را تمام بخواند. حتى اگر طورى خارج شود كه به اقامۀ او صدمه بزند، مثل اين كه يك روز آنجا بماند، تا وقتى كه قصد سفر جديد شرعى نكرده، نماز تمام است.

خوئى: مسأله مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلّى بماند، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتى يا بعد از ماندن ده روز اگر چه يك نماز تمام هم نخوانده باشد بخواهد به جايى كه كمتر از چهار فرسخ است برود و برگردد و دوباره در جاى اوّل خود ده روز يا كمتر بماند، از وقتى كه مى‌رود تا وقتى كه برمى‌گردد و بعد از برگشتن بايد نماز را تمام بخواند ولى اگر برگشتن به محلّ اقامتش فقط از اين جهت باشد كه در طريق سفرش واقع شده است و سفر او مسافت شرعيه باشد، لازم است موقع برگشتن نماز را شكسته بخواند.

سيستانى: چهار ركعت ادايى. .

تبريزى: در جاى اول خود ده روز بماند يا در ماندن ده روز مردد باشد. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 724
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست