بگذرد، يا قصد اقامت ده روز در محلى بنمايد، اگر در بين، تصميم بگيرد كه از وطن نگذرد يا قصد اقامه نكند، باز هم بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر باقى مانده راه به تنهايى يا به ضميمه برگشت، هشت فرسخ باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.
(2) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه فاضل نيست]
(3) سيستانى: اگر باقى ماندۀ راه هر چند با بر گشتن هشت فرسخ باشد بايد نماز را شكسته بخواند.
(4) خوئى، تبريزى: و برگشتن نيز چهار فرسخ باشد. .
شرط پنجم:
آن كه براى كار حرام سفر نكند و اگر براى كار حرامى مانند دزدى سفر كند، بايد نماز را تمام بخواند. و هم چنين است اگر خود سفر حرام باشد، مثل آن كه براى او ضرر داشته باشد (1) ، يا زن بدون اجازۀ شوهر (2) سفرى برود كه بر او واجب نباشد (3) ولى اگر مثل سفر حج واجب باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.
(1) خوئى، تبريزى، زنجانى: ضررى كه اقدام بر آن شرعاً حرام است داشته باشد. .
سيستانى: ضررى كه موجب مرگ يا نقص عضو است داشته باشد، . .
(2) خوئى، تبريزى: (خوئى: در صورتى كه نشوز بر او صادق شود) و فرزند با نهى پدر و مادر كه موجب عقوقش باشد سفرى بروند كه بر آنان واجب نباشد، ولى اگر مثل سفر حج واجب باشد، بايد نماز را شكسته بخوانند.
گلپايگانى، صافى: و فرزند با نهى پدر و مادر كه باعث اذيّت آنها شود سفرى بروند كه بر آنان واجب نباشد، ولى اگر مثل سفر حج واجب باشد، بايد نماز را شكسته بخوانند.
فاضل، بهجت، نورى: و فرزند با وجود نهى پدر و مادر (فاضل: در صورتى كه مخالفت با آن موجب اذيت و ناراحتى يا اسائه ادب به پدر و مادر باشد) سفرى بروند كه بر آنان واجب نباشد، ولى اگر مثل سفر حج واجب باشد، بايد نماز را شكسته بخوانند.
(3) زنجانى: زن بدون اجازۀ شوهر سفرى كند كه بدان «نشوز» گفته شود. [پايان مسأله]
مكارم: مسأله شرط پنجم سفر او براى كار حرامى نباشد. اگر به قصد دزدى، خيانت، يا كار حرام ديگرى سفر كند، بايد نماز را تمام بخواند، هم چنين اگر خود سفر حرام باشد مثل اين كه چنان مسافرتى براى بدن او ضرر قابل ملاحظهاى دارد، يا زن بدون اجازۀ شوهر سفر كند (بنا بر احتياط واجب) ، يا فرزند با نهى پدر و مادر سفر نمايد به طورى كه مايۀ اذيّت آنها شود، بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر سفر واجبى مانند حجّ واجب بوده باشد، رضايت شوهر و پدر و مادر شرط نيست و نماز شكسته است.
[مسأله 1295 سفرى كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد]
مسأله 1295 سفرى كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد حرام است و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد.