responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 651

سوم:

شك بين دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجدۀ دوم (1) كه بايد بنا بر چهار بگذارد و بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به جا آورد (2) ، ولى اگر بعد از سجدۀ اول يا پيش از سر برداشتن از سجدۀ دوم يكى از اين سه شك برايش پيش آيد مى‌تواند (3) نماز را رها كند و دوباره بخواند.

(1) خوئى، تبريزى: بعد از تمامى ذكر از سجدۀ دوّم، . .

گلپايگانى، صافى: بعد از تمام شدن ذكر واجب سجدۀ دوّم، . .

سيستانى: بعد از داخل شدن در سجدۀ دوّم، . .

(2) اراكى، گلپايگانى، خوئى، تبريزى، سيستانى، مكارم، صافى، زنجانى: بقيه مسأله ذكر نشده.

(3) بهجت: بايد. . [كلمۀ «مى‌تواند» در رساله آيت اللّٰه نورى نيست]

چهارم:

شك بين چهار و پنج بعد از سر بر داشتن از سجدۀ دوم (1) كه بايد بنا بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به جا آورد (2) ولى اگر بعد از سجدۀ اول، يا پيش از سر برداشتن از سجدۀ دوم، اين شك، براى او پيش آيد (3) ، بنا بر احتياط استحبابى به دستورى كه گفته شد عمل كند اگر چه نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند.

(1) خوئى، تبريزى: بعد از تمام كردن ذكر از سجدۀ دوّم. .

گلپايگانى، صافى: بعد از تمام شدن ذكر واجب سجدۀ دوّم. .

(2) اراكى، مكارم، فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى، صافى: ولى اگر يكى از اين چهار شك بعد از سجدۀ اوّل، يا پيش از تمام شدن ذكر واجب سجدۀ دوّم براى او پيش آيد، نماز باطل است.

خوئى، تبريزى: ولى اگر بعد از سجدۀ اوّل يا پيش از تمامى ذكر از سجدۀ دوم، يكى از اين چهار شك براى او پيش آيد، نمازش باطل است.

بهجت: ولى اگر بعد از ركوع ركعتى كه در آن شك كرده و پيش از سر برداشتن از سجدۀ دوّم، اين شك براى او پيش آيد، بنا بر احتياط واجب بايد به دستورى كه گفته شد عمل كند و نماز را دوباره هم بخواند.

زنجانى: ولى اگر بعد از تحقق سجده اول، و پيش از سر برداشتن از سجده دوم يكى از اين چهار شك، براى او پيش آيد، بنا بر احتياط واجب بايد به دستور همان شك عمل كند و نماز را هم دوباره بخواند.

(3) نورى: نماز باطل است.

سيستانى: چهارم: شك بين چهار و پنج بعد از داخل شدن در سجدۀ دوم كه بايد بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به جا آورد. و هم چنين در هر موردى كه طرف كمتر شك چهار ركعت باشد مثل شك بين چهار و شش. و در هر موردى كه شك كند بين چهار ركعت و كمتر از آن و زيادتر از آن پس از داخل شدن در سجدۀ دوّم، مى‌تواند بنا را بر چهار بگذارد و وظيفۀ در هر دو شك را انجام دهد يعنى نماز احتياط بخواند از جهت احتمال آن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 651
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست