responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 635

شكهاى باطل

[1] [مسأله 1165 شكهايى كه نماز را باطل مى‌كند]

مسأله 1165 شكهايى كه نماز را باطل مى‌كند از اين قرار است: اول: شك در شمارۀ ركعتهاى نماز دو ركعتى (1) مثل نماز صبح و نماز مسافر (2) ، ولى شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب دو ركعتى و بعضى از نمازهاى احتياط نماز را باطل نمى‌كند (3) . دوم: شك در شماره ركعتهاى نماز سه ركعتى. سوم: آن كه در نماز چهار ركعتى شك كند كه يك ركعت خوانده يا بيشتر. چهارم: آن كه در نماز چهار ركعتى پيش از تمام شدن سجده دوم (4) شك كند كه دو ركعت خوانده يا بيشتر (5) تفصيل اين مسأله در صورت چهارم مسأله 1199 مراجعه شود (6) . پنجم: شك بين دو و پنج يا دو و بيشتر از پنج (7) . ششم: (8) شك بين سه و شش يا سه و بيشتر از شش. هفتم: شك در ركعتهاى نماز كه نداند چند ركعت خوانده است (9) . هشتم: (10) شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش (11) ، چه پيش از تمام شدن سجدۀ دوم باشد يا بعد از آن (12) . ولى اگر بعد از سجدۀ دوم شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش براى او پيش آيد احتياط مستحب (13) آن است كه بنا بر چهار بگذارد (14) و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به جا آورد و نماز را هم دوباره بخواند.

(1) خوئى، سيستانى: دو ركعتىِ واجب. .

(2) زنجانى: و نيز بنا بر احتياط واجب شك در نماز احتياط چنانچه در مسأله [1229]خواهد آمد ولى شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب نماز را باطل نمى‌كند [پايان مورد اول].

(3) خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى، سيستانى: شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب (گلپايگانى، صافى: نماز مستحبّ دو ركعتى) و نماز احتياط، نماز را باطل نمى‌كند. .

مكارم: شك در نمازهاى مستحب دو ركعتى نماز را باطل نمى‌كند. .

(4) خوئى، تبريزى: پيش از تمام شدن ذكر (تبريزى: ذكر واجب) سجدۀ دوّم. .

سيستانى: پيش از داخل شدن در سجدۀ دوّم. .

(5) خويى، گلپايگانى، صافى، سيستانى، تبريزى: [پايان مورد چهارم]

بهجت، نورى: كه در اين صورت نمازش باطل است و بايد اعاده كند، و بهتر آن است كه عمل به حكم شك كرده و نماز را اعاده نمايد [پايان مورد چهارم]

(6) زنجانى: تفصيل اين امر در ذيل صورت چهارم از مسأله [1199]خواهد آمد. .

مكارم: چهارم: شك در نمازهاى چهار ركعتى پيش از تمام شدن سجدۀ دوم در حالى كه يك طرف شك دو باشد (مانند شك دو و سه قبل از اتمام دو سجده) . .

(7) زنجانى: [و]ششم: شك بين سه و پنج پس از ركوع. .

(8) زنجانى: هفتم: . .

(9) [مورد هفتم در رساله آيت اللّٰه سيستانى نيست] [مورد هفتم در رساله آيت اللّٰه زنجانى نيست و به جاى آن آمده است: هشتم: شك بين


[1] تبريزى: شكهاى باطل‌كننده.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 635
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست