مسأله 1165 شكهايى كه نماز را باطل مىكند از اين قرار است: اول: شك در شمارۀ ركعتهاى نماز دو ركعتى (1) مثل نماز صبح و نماز مسافر (2) ، ولى شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب دو ركعتى و بعضى از نمازهاى احتياط نماز را باطل نمىكند (3) . دوم: شك در شماره ركعتهاى نماز سه ركعتى. سوم: آن كه در نماز چهار ركعتى شك كند كه يك ركعت خوانده يا بيشتر. چهارم: آن كه در نماز چهار ركعتى پيش از تمام شدن سجده دوم (4) شك كند كه دو ركعت خوانده يا بيشتر (5) تفصيل اين مسأله در صورت چهارم مسأله 1199 مراجعه شود (6) . پنجم: شك بين دو و پنج يا دو و بيشتر از پنج (7) . ششم: (8) شك بين سه و شش يا سه و بيشتر از شش. هفتم: شك در ركعتهاى نماز كه نداند چند ركعت خوانده است (9) . هشتم: (10) شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش (11) ، چه پيش از تمام شدن سجدۀ دوم باشد يا بعد از آن (12) . ولى اگر بعد از سجدۀ دوم شك بين چهار و شش يا چهار و بيشتر از شش براى او پيش آيد احتياط مستحب (13) آن است كه بنا بر چهار بگذارد (14) و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو سجدۀ سهو به جا آورد و نماز را هم دوباره بخواند.
(1) خوئى، سيستانى: دو ركعتىِ واجب. .
(2) زنجانى: و نيز بنا بر احتياط واجب شك در نماز احتياط چنانچه در مسأله [1229]خواهد آمد ولى شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب نماز را باطل نمىكند [پايان مورد اول].
(3) خوئى، گلپايگانى، صافى، تبريزى، سيستانى: شك در شمارۀ ركعتهاى نماز مستحب (گلپايگانى، صافى: نماز مستحبّ دو ركعتى) و نماز احتياط، نماز را باطل نمىكند. .
مكارم: شك در نمازهاى مستحب دو ركعتى نماز را باطل نمىكند. .
(4) خوئى، تبريزى: پيش از تمام شدن ذكر (تبريزى: ذكر واجب) سجدۀ دوّم. .
سيستانى: پيش از داخل شدن در سجدۀ دوّم. .
(5) خويى، گلپايگانى، صافى، سيستانى، تبريزى: [پايان مورد چهارم]
بهجت، نورى: كه در اين صورت نمازش باطل است و بايد اعاده كند، و بهتر آن است كه عمل به حكم شك كرده و نماز را اعاده نمايد [پايان مورد چهارم]
(6) زنجانى: تفصيل اين امر در ذيل صورت چهارم از مسأله [1199]خواهد آمد. .
مكارم: چهارم: شك در نمازهاى چهار ركعتى پيش از تمام شدن سجدۀ دوم در حالى كه يك طرف شك دو باشد (مانند شك دو و سه قبل از اتمام دو سجده) . .
(7) زنجانى: [و]ششم: شك بين سه و پنج پس از ركوع. .
(8) زنجانى: هفتم: . .
(9) [مورد هفتم در رساله آيت اللّٰه سيستانى نيست] [مورد هفتم در رساله آيت اللّٰه زنجانى نيست و به جاى آن آمده است: هشتم: شك بين