responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 607

(1) مكارم: و فضيلت و ثواب بسيار دارد.

(2) بهجت: بنا بر اظهر. .

[مسأله 1123 مستحب است بعد از نماز، سجدۀ شكر نمايد]

مسأله 1123 مستحب است بعد از نماز، سجدۀ شكر نمايد و همين قدر كه پيشانى را به قصد شكر بر زمين بگذارد كافى است (1) ، ولى بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، «شُكْراً للّٰهِ» يا «شُكْراً» يا «عَفْواً» بگويد (2) و نيز مستحب است هر وقت نعمتى به انسان مى‌رسد يا بلايى از او دور مى‌شود سجدۀ شكر به جا آورد.

(1) مكارم: و اگر شكر خداوند را به زبان نيز آورد بهتر است و به قصد رجاء يك مرتبه يا سه مرتبه يا صد مرتبه «شكراً للّٰه» بگويد و مستحب است هر وقت نعمتى به انسان برسد يا بلايى از او دفع شود سجدۀ شكر به جا آورد.

(2) خوئى، تبريزى: شكراً للّٰه يا عفواً بگويد. .

صلوات بر پيغمبر

مسأله 1124 استحباب صلوات هنگام شنيدن نام مبارك حضرت رسول ص

مسأله 1124 هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم مانند محمد و احمد، يا لقب و كنيۀ آن جناب را مثل مصطفى و ابو القاسم بگويد يا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

مكارم: مسأله صلوات بر پيغمبر و آل او بعد از نماز، يا در حال نماز و هم چنين در ساير حالات از مستحبّات مؤكّد است و نيز مستحبّ است هر موقع نام مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم خواه محمد باشد يا احمد و هم چنين لقب و كنيه آن جناب را مانند مصطفى و ابو القاسم بشنود صلوات بفرستد، حتى اگر در نماز باشد، هم چنين اگر خودش اين نامهاى مقدس را بر زبان جارى كند، صلوات بفرستد.

[مسأله 1125 موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول ص مستحب است صلوات را هم بنويسد]

مسأله 1125 موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم مستحب است صلوات را هم بنويسد و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد مى‌كند صلوات بفرستد (1) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم: هر چند بر زبان جارى نكند؛ و صلوات از اذكار بسيار با فضيلت و پر ثواب است.

احكام نماز؛ قرائت و احكام آن (استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

[قرائت و احكام آن]

[س 458 نمازى كه قرائت آن بلند خوانده نشده باشد]

س 458: نمازى كه قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حكمى دارد؟ ج: بر مردان واجب است كه حمد و سوره را در نمازهاى صبح و مغرب و عشاء بلند بخوانند. اگر سهواً يا جهلاً آهسته بخوانند نماز صحيح است، ولى اگر از روى عمد باشد، نماز باطل است.

[س 459 اگر قصد خواندن قضاى نماز صبح نمايد]

س 459: آيا اگر قصد خواندن قضاى نماز صبح را داشته باشيم بايد آن را بلند بخوانيم يا آهسته؟ ج: واجب است كه قرائت حمد و سوره در نمازهاى صبح و مغرب و عشاء چه اداء باشد و چه قضاء در هر حالى بلند باشد، حتى اگر قضاى آنها در روز خوانده شود، و اگر عمداً بلند خوانده نشود، نماز باطل است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 607
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست