responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 598

[مسأله 1103 مستحبّ است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند]

مسأله 1103 مستحبّ است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را به كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ» يا بگويد: «بِسْمِ اللّٰهِ وَ بِاللّٰهِ وَ الْحَمْدُ للّٰهِ وَ خَيْرُ الْأَسْماء للّٰهِ» و نيز مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به يك ديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند و بعد از تمام شدن تشهد بگويد (1) : «وَ تَقَبَّلْ شَفٰاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ» (2) .

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: بعد از صلوات در تشهد بگويد. .

مكارم، صافى: بعد از تمام شدن تشهّدِ اوّل بگويد. .

(2) مكارم: [يعنى:] «خداوندا شفاعت پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم را بپذير و درجۀ او را بالاتر ببر» .

فاضل: و احتياط اين است كه در تشهد دوّم اين جمله را به قصد قربت مطلقه بگويد.

[مسأله 1104 زنها در وقت خواندن تشهد رانها را به هم بچسبانند]

مسأله 1104 مستحب است زنها در وقت خواندن تشهد، رانها را به هم بچسبانند.

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: مكارم و بهجت نيست

سلام نماز

[مسأله 1105 بعد از تشهد ركعت آخر]

مسأله 1105 بعد از تشهد ركعت آخر نماز مستحب است در حالى كه نشسته و بدن آرام است بگويد: «اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكٰاتُهُ» (1) و بعد از آن بايد بگويد: «اَلسَّلامُ عَليْكُمْ» و احوط استحبابى آن است كه (2) «وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكٰاتُهُ» را اضافه نمايد، يا بگويد: «اَلسَّلامُ عَلَيْنٰا وَ عَلَى عِبٰادِ اللّٰه الصّالِحِينَ» .

(1) گلپايگانى، فاضل، صافى: و بعد از آن واجب است بگويد: «السّلام عليكم و رحمة اللّٰه و بركاته» يا بگويد: «السّلام علينا و على عباد اللّٰه الصّالحين» ولى اگر اين سلام را بگويد احتياط واجب آن است كه بعد از آن «السّلام عليكم و رحمة اللّٰه و بركاته» را هم بگويد (صافى: چنانكه وجوب گفتن «و رحمة اللّٰه و بركاته» اضافه بر «السلام عليكم» نيز بنا بر احتياط است) .

خوئى، تبريزى: و بعد از آن بايد بگويد: «السّلام علينا و على عِبادِ اللّٰه الصّالحين» و يا بگويد: «السّلام عليكم» و مستحبّ است كه به جملۀ «السّلام عليكم» جملۀ «و رحمة اللّٰه و بركاته» را اضافه نمايد و هر دو صيغه را بگويد.

سيستانى: و بعد از آن بايد بگويد: «السّلام عليكم» و احتياط مستحبّ آن است كه جملۀ «و رحمة اللّٰه و بركاته» را به آن اضافه كند و يا آن كه بگويد: «السّلام علينا و على عباد اللّٰه الصّالحين» ولى اگر اين سلام را بگويد، احتياط واجب آن است كه بعد از آن «السّلام عليكم» را هم بگويد.

زنجانى: و بعد از آن بايد بگويد: " اَلسَّلاٰمُ عَلَيْنٰا وَ عَلٰى عِبٰادِ اللّٰهِ الصّٰالِحينَ" و يا بگويد: اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكُمْ" و احتياط مستحب آن است كه به جملۀ"اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ" عبارت"وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ" را اضافه نمايد و به صيغۀ اول (" اَلسَّلاٰمُ عَلَيْنٰا وَ عَلىٰ عِبٰادِ اللّٰهِ الصّٰالِحينَ") اكتفا نكند و مستحب است هر دو صيغه را بگويد.

(2) نورى: بنا بر احتياط واجب. .

اراكى: مسأله بعد از تشهّد ركعت آخر نماز در حالى كه نشسته و بدن آرام است بايد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 598
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست