responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 532

تحقّق نيّت كافى است. ولى بهتر و أفضل اين است كه نيّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر اين كه نزديك به حدّ وسوسه برسد.

[مسأله 944 اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند]

مسأله 944 اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند كه چهار ركعت نماز مى‌خوانم و معين نكند، ظهر است يا عصر (1) ، نماز او باطل است (2) . و نيز كسى كه مثلاً قضاى نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند، بايد نمازى را كه مى‌خواند، در نيت معيّن كند (3) .

(1) بهجت: و تصميم هيچ كدام از اين دو را نداشته باشد. .

(2) سيستانى: ولى كافى است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعيين كند. .

(3) بهجت: بنا بر أحوط.

مكارم: مسأله در موقع نيّت بايد قصد كند كه نماز ظهر را مى‌خواند يا عصر، يا نمازهاى ديگر و اگر فقط نيّت كند چهار ركعت نماز مى‌خوانم كافى نيست، بلكه نمازى را كه مى‌خواند بايد در نيّت خود معيّن كند و احتياط واجب آن است كه قضاء و اداء بودن آن را نيز معيّن نمايد.

زنجانى: مسأله در نيت نماز بايد ظهر يا عصر بودن نماز را معين كند و لو به نحو اجمال، مثل آن كه نيت كند: "آن چه بر من اول واجب شده به جا مى‌آورم"؛ پس اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت كند كه چهار ركعت نماز مى‌خوانم و به نحو اجمال هم معين نكند ظهر است يا عصر، نماز او باطل است. و نيز كسى كه مثلاً قضاى نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند، بايد نمازى را كه مى‌خواند در نيت معين كند.

[مسأله 945 انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد]

مسأله 945 انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد، پس اگر در بين نماز به طورى غافل شود كه اگر بپرسند چه مى‌كنى، نداند چه بگويد، نمازش باطل است.

[مسأله 946 انسان بايد فقط براى انجام امر خداوند عالم نماز بخواند]

مسأله 946 انسان بايد فقط براى انجام امر خداوند عالم (1) نماز بخواند، پس كسى كه ريا كند يعنى براى نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (2) خواه فقط براى مردم باشد، يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد.

(1) سيستانى: براى تذلل در پيشگاه خداوند عالم. .

زنجانى: براى خداوند عالم. .

(2) بهجت: بنا بر احوط. .

مكارم: مسأله هر كس براى ريا يعنى نشان دادن به مردم نماز يا عبادت ديگرى را انجام دهد، علاوه بر اين كه عبادتش باطل است، گناه كبيره نيز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگيرد، باز عملش باطل و گناه كبيره است.

[مسأله 947 اگر قسمتى از نماز را هم براى غير خدا به جا آورد]

مسأله 947 اگر قسمتى از نماز را هم براى غير خدا به جا آورد، نماز باطل است، (چه آن قسمت، (1) واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت (2)) ، بلكه اگر تمام نماز را براى خدا به جا آورد (3) ولى براى نشان دادن به مردم در جاى مخصوصى مثل مسجد، يا در وقت مخصوصى مثل اول وقت، يا به طرز مخصوصى، مثلاً با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است (4) .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 532
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست