responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 493

صافى: شرط سوّم: آن كه در جايى نماز بخواند كه احتمال بدهد مى‌تواند در آنجا نماز را تمام كند. بنا بر احتياط، در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مى‌كند و در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند، احتياط آن است كه نماز نخواند هر چند با احتمال امكان تمام كردن نماز، خواندن نماز جايز است ولى با اطمينان به عدم امكان نماز صحيح نيست. .

نورى: شرط سوم: آن كه در جايى نماز بخواند كه اطمينان به تمام كردن نماز داشته باشد، در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها، اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند، احتياط واجب آن است كه نماز نخواند. .

نورى: بايد نماز نخواند و اگر بخواند باطل است. .

نورى: نبايد نماز بخواند و اگر خواند باطل است.

زنجانى: مسأله بنا بر احتياط مستحب در جايى نماز بخواند كه اطمينان داشته باشد نماز را تمام مى‌كند، و در جايى كه به واسطۀ احتمال باد و باران و زيادى جمعيت و مانند اينها اطمينان ندارد كه بتواند نماز را تمام كند، نماز نخواند ولى اگر علم هم داشته باشد كه نمى‌تواند نماز را تمام كند، چنانچه قصد قربت داشته باشد و اتفاقاً نماز را تمام كند، نمازش صحيح است. شرط سوم: آن كه بنا بر احتياط مستحب در جايى كه ماندن در آن حرام است؛ مثلاً زير سقفى كه نزديك است خراب شود نماز نخواند. شرط چهارم: آن كه بنا بر احتياط مستحب روى چيزى كه ايستادن و نشستن روى آن حرام است؛ مثل فرشى كه اسم خدا بر آن نوشته شده، نماز نخواند.

شرط سوم (1)

: آن كه در جايى كه سقف آن كوتاه است (2) و نمى‌تواند در آنجا راست بايستد، يا به اندازه‌اى كوچك است كه جاى ركوع و سجود ندارد، نماز نخواند و اگر ناچار شود كه در چنين جايى نماز بخواند بايد به قدرى كه ممكن است قيام و ركوع و سجود را به جا آورد.

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و بهجت نيست

(1) اراكى، گلپايگانى، صافى: شرط ششم. .

(2) فاضل: شرط سوم: در جايى نماز بخواند كه بتواند واجبات نماز را انجام دهد. در جايى كه سقف آن كوتاه است. .

خوئى، تبريزى، سيستانى: شرط چهارم: آن كه جاى نمازگزار سقفش به اندازه‌اى كه نتواند در آنجا راست بايستد كوتاه نباشد و هم چنين به اندازه‌اى كه جاى ركوع و سجود نداشته باشد كوچك نباشد. اگر ناچار شود كه در جايى نماز بخواند كه به طور كلى از ايستادن تمكّن ندارد، لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از ركوع و سجود تمكن ندارد، براى آنها با سر اشاره نمايد.

مكارم: مسأله شرط سوّم: توانائى انجام واجبات در آن محلّ. بايد در جايى نماز بخواند كه بتواند واجبات را انجام دهد، پس در جايى كه سقف آن كوتاه است و نمى‌تواند بايستد يا جاى ركوع و سجود ندارد نماز باطل است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 493
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست