ج: اگر اطمينان حاصل شود كه اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر كردن تا پايان اذان لازم نيست.
[س 361 نماز كسى كه نماز دوم را بر اوّلى مقدّم داشته]
س 361: آيا نماز كسى كه نماز دوم را بر اوّلى مقدّم داشته، مثلاً نماز عشاء را جلوتر از مغرب خوانده، صحيح است؟ ج: اگر بر اثر اشتباه يا غفلت نماز دوم را مقدّم داشته و بعد از تمام شدن نماز متوجه شده، نماز او صحيح است. ولى اگر عمدى بوده، باطل است.
[س 362 عدم امكان تشخيص دقيق لحظۀ طلوع فجر]
س 362: با عرض سلام و تحيت، در آستانۀ ماه شريف و مبارك رمضان و با توجه به توسعۀ شهرها و عدم امكان تشخيص دقيق لحظۀ طلوع فجر، خواهشمند است نظر شريف خود را در مورد زمان امساك براى روزه و اقامۀ نماز صبح اعلام فرمائيد.
ج: مقتضى است كه مؤمنين محترم أيّدهم اللّٰه تعالى جهت رعايت احتياط در مورد امساك روزه و وقت نماز صبح همزمان با شروع اذان صبح از رسانهها براى روزه امساك نمايند و حدود پنج إلى شش دقيقه بعد از اذان شروع به اداى فريضۀ صبح نمايند.
[س 363 وقت نماز عصر تا اذان مغرب است]
س 363: وقت نماز عصر تا اذان مغرب است يا تا هنگام غروب آفتاب؟ نيمۀ شب شرعى براى نماز عشاء و بيتوته در منى چه وقت است؟ ج: آخر وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است، و احتياط آن است كه براى نماز مغرب و عشاء و مانند اينها شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب كنند، بنا بر اين تقريباً يازده ساعت و يك ربع بعد از ظهر شرعى آخر وقت نماز مغرب و عشاء است، و لكن براى بيتوته در منى از غروب تا طلوع آفتاب حساب كنند.
[س 364 اگر كسى در بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است]
364: اگر كسى در بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است، چه تكليفى دارد؟ ج: اگر به خيال اين كه نماز ظهر را خوانده است به نيت نماز عصر مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد كه قبلاً نماز ظهر را نخوانده است، در صورتى كه در وقت مشترك نماز ظهر و عصر است، بايد بلا فاصله نيت خود را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند و پس از آن، نماز عصر را به جا آورد، و اگر اين اتفاق در وقت مخصوص به نماز ظهر افتاده باشد، احتياط واجب آن است كه نيت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند ولى بعداً هر دو نماز (ظهر و عصر) را به ترتيب به جا آورد، و همين تكليف در مورد نماز مغرب و عشاء نيز هست.
قبله
[س 365 تشخيص قبله با نصب شاخص ]
س 365: خواهشمنديم به سؤالات زير پاسخ فرمائيد:1 به استناد بعضى از كتابهاى فقهى، گفته شده كه در روزهاى چهارم خرداد و بيست و ششم تير [1][2]آفتاب بطور عمودى بر كعبه مىتابد. آيا در اين هنگام، تشخيص جهت قبله با نصب شاخص در زمانى كه صداى اذان
[1] وقت مخصوص نماز ظهر از اول ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازۀ خواندن نماز ظهر بگذرد كه براى غير مسافر چهار ركعت و براى مسافر دو ركعت است.
[2] يعنى در روز بيست و پنجم ماه پنجم و هفدهم ماه هفتم از سال ميلادى