responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 438

[س 347 فاصلۀ زمانى بين غروب خورشيد و اذان مغرب]

س 347: فاصلۀ زمانى بين غروب خورشيد و اذان مغرب چند دقيقه است؟ ج: ظاهر اين است كه با اختلاف فصل‌هاى سال تفاوت مى‌كند.

[س 348 من تا دير وقت سر كارم هستم]

س 348: من تا دير وقت سر كارم هستم، به طورى كه ساعت يازده شب به منزل بر مى‌گردم و در هنگام كار هم بخاطر كثرت مراجعه كنندگان وقت خواندن نماز مغرب و عشاء را ندارم. آيا خواندن نماز مغرب و عشاء بعد از ساعت يازده شب صحيح است؟ ج: اگر از نصف شب به تأخير نيفتد، اشكال ندارد، ولى تلاش كنيد كه از ساعت يازده شب به تأخير نيفتد بلكه تا مى‌توانيد نماز را در اول وقت آن بخوانيد.

[س 349 نيت اداء]

س 349: چه مقدار از نماز اگر در وقت اداء واقع شود، نيت اداء صحيح است؟ در صورت شك در اين كه اين مقدار، داخل وقت واقع شده يا خير، وظيفه چيست؟ ج: وقوع يك ركعت نماز در داخل وقت براى اين كه نماز، اداء محسوب شود، كافى است و در صورت شك در اين كه وقت لا اقل به مقدار يك ركعت باقى است يا خير، نماز را به قصد ما في الذمّه بخوانيد.

[س 350 سفارت خانه‌ها و كنسولگرى‌هاى جمهورى اسلامى ايران در خارج]

س 350: سفارت خانه‌ها و كنسولگرى‌هاى جمهورى اسلامى ايران در خارج، جدول‌هاى زمانى براى تعيين اوقات شرعى پايتخت‌ها و شهرهاى بزرگ تهيه مى‌كنند. سؤال اين است كه تا چه مقدار مى‌توان به اين جدولها اعتماد كرد؟ ج: معيار در احراز دخول وقت، حصول اطمينان براى مكلّف است، و اگر براى او اطمينان به مطابقت اين جدولها با واقع حاصل نشود، بايد احتياط نموده و صبر كند تا يقين به داخل شدن وقت شرعى نمايد.

[س 351 فجر صادق و كاذب ]

س 351: نظر شما در بارۀ فجر صادق و كاذب چيست؟ و نمازگزار در اين مورد چه تكليفى دارد؟ ج: معيار شرعى در مورد وقت نماز و روزه، فجر صادق است و احراز آن موكول به تشخيص مكلّف است.

[س 352 تأخير نماز جماعت براى اين كه نمازگزاران در نماز حاضر شوند]

352: مسئولين يكى از دبيرستان‌هاى تمام وقت، نماز جماعت ظهر و عصر را ساعت دو بعد از ظهر، كمى قبل از شروع درسهاى شيفت عصر اقامه مى‌كنند. علت تأخير، اين است كه درسهاى شيفت صبح، چهل و پنج دقيقه قبل از ظهر شرعى تعطيل مى‌شود و نگهداشتن دانش‌آموزان تا ظهر شرعى مشكل است. با توجه به اهميت اقامۀ نماز در اول وقت، نظر شريف خود را در اين باره بيان فرمائيد.

ج: تأخير نماز جماعت براى اين كه نمازگزاران در نماز حاضر شوند، با اين فرض كه در اول وقت در مدرسه نيستند، اشكال ندارد.

[س 353 داخل شدن وقت دو نماز]

س 353: آيا بايد نماز ظهر بعد از اذان ظهر و نماز عصر بعد از دخول وقت آن خوانده شود؟ و هم چنين آيا نماز مغرب و عشاء هم بايد هر كدام در وقت خود خوانده شوند؟ ج: بعد از داخل شدن وقت دو نماز، مكلّف در خواندن هر دو نماز پشت سر هم به صورت جمع و يا خواندن هر يك در وقت فضيلت خود مخيّر است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست